Külsős operatív vezető családi vállalkozásban – Az új sikeres szemlélet Külsős operatív vezető családi vállalkozásban: ismerd meg az új, sikeres szemléletet és tudd meg, hogyan segíthet a fejlődésben.

Külsős operatív vezető családi vállalkozásban – Az új sikeres szemlélet
Az OPTEN Kft. 2022. júniusi közleménye szerint évről évre egyre növekszik az 1 milliárd forint éves árbevételt elérő családi vállalkozások száma, ahol a befolyás döntő része továbbra is a családtagok kezében van.
Ez új kihívások elé állítja a családi vállalkozásokat, ahol a növekedés és a terjeszkedés kulcsproblémái mellett egy másik sarkalatos kérdés az utódlás mikéntje, amely problémával a hazai családi vállalatok közel fele küzd.
Legújabb blogcikkünkben bemutatjuk, hogyan jelenthet megoldást ezekre a kihívásokra egy külső operatív vezető a családi vállalkozásokban, és milyen innovatív megközelítést alkalmaznak az interim menedzserek.
A családi vállalkozások különlegességei
Családi vállalkozásnak tekinthetjük cégformától és cégmérettől függetlenül azokat a vállalatokat, ahol a tulajdon- és a döntési jogok többsége egy család kezében összpontosul, és legalább két családtag aktív szerepet vállal a cég működtetésében. Ebből eredeztethetők a családi vállalkozások sajátosságai:
- A családtagok részt vesznek a vállalkozás tulajdonlásában, irányításában és működtetésében. Az EY Global Family Business Index 2023-as elemzése szerint a világ TOP500 családi vállalatának közel felében családtag tölti be a vezérigazgatói posztot, míg az igazgatósági helyek 23%-át adják rokonok.
- A családi vállalkozások gyakran hosszú távú célokkal rendelkeznek, mivel az örökség építésére és a vállalkozás generációkon átívelő továbbadására összpontosítanak.
- Jellemzőek a családtagok közötti érzelmi kötődések, amelyek egyedi kihívásokat és lehetőségeket teremthetnek a vállalkozás vezetésében.
- A családi vállalkozások informális irányítási struktúrákkal rendelkezhetnek. A döntési folyamatokat sokszor a családtagok irányítják, szélsőséges esetben a család és a vezetőség további tagjai között információs asszimetria alakulhat ki.
- Erős vállalati kultúrával rendelkeznek, amely tükrözi a család értékeit és meggyőződését.
A mai nagy családi vállalkozások többsége a rendszerváltást követően jelent meg Magyarországon, amikor számos, korábban állami tulajdonban lévő vállalkozás került magánkézbe, és ezzel párhuzamosan nőtt a vállalkozási kedv is.
A hazai családi vállalkozások többsége ma is mikrovállalkozásként működik, ugyanakkor egyre több az igazán sikeres és nagyméretű családi vállalkozás is. Az OPTEN Kft. felméréséből az is kiderül, hogy 2020 és 2021 között majdnem 20%-kal nőtt az 1 milliárd forint feletti éves árbevétellel rendelkező családi vállalkozások száma Magyarországon.
A növekedés során a családi vállalkozások jellemzői hol előnyként, hol hátrányként jelentkeznek más cégekkel szemben.
Fontos, hogy a családi vállalkozások tisztában legyenek sajátos jellemzőikkel, és megtanulják, hogyan fordítsák ezeket hasznukra. Illetve korlátaikat felismerve képesek legyenek akár külső szakértő segítség, például egy operatív vezető – akár interim menedzserként történő – bevonására is, amikor szükséges.
Operatív vezető a családi vállalkozásban – mikor van szükség külső szemléletre?

Operatív vezetőnek tekintjük azokat a közép- vagy felsővezetőket, akik az erőforrások hatékony felhasználásáért felelősek. Akár kisebb méretű, fejlődő családi cégeknél is érdemes lehet elgondolkodni egy külső operatív vezető bevonásán, hogy az ügyvezető a stratégiai feladatokra és üzletfejlesztésre koncentrálhasson.
Operatív vezetői feladatok minden területen jelentkezhetnek, legyen szó üzletfejlesztésről, üzemeltetésről, pénzügyekről vagy adminisztrációról.
A következőkben bemutatjuk, hogy milyen esetekben lehet szükséged külső operatív vezető bevonására.
A szakértelem hiánya
A családi vállalkozások jellemzően kisméretű cégekként indulnak, ahol a családtagok a vállalkozás minden területét kezelik.
A növekedéssel és bővüléssel azonban szükségessé válhat a külső szakértelem bevonása a hatékony irányításhoz. Ez különösen igaz a rendkívül összetett vagy speciális tudást igénylő iparágakban.
Emellett egy külsős, megfelelő tapasztalattal rendelkező operatív vezető új ötleteket és stratégiákat hozhat az asztalra. Ilyen lehet a pénzügyi, HR vagy éppen logisztikai vezető, például egy új gyártósor felépítése és felfuttatása során.
A külsős operatív vezető szemlélete a stratégiai tervezés során is értékes lehet. Bár a stratégiai döntéseket a cégvezetés hozza meg, a döntések előkészítése operatív, erőforrás szemléletű megközelítést igényel.
A családi vállalkozások gyakran hosszú távú célokkal rendelkeznek, és az üzletet generációkon keresztül kívánják továbbadni. Egy stratégiai tervezésben jártas operatív vezető segíthet a cégeknek abban, hogy reális ütemtervet dolgozzanak ki ehhez, figyelembe véve a családi vállalkozás működtetésével járó egyedi kihívásokat és lehetőségeket.
Utódlás

A családi vállalkozások gyakran mélyen gyökerező hiedelmekkel és személyes motivációkkal rendelkeznek, amelyek megnehezíthetik a jövőre vonatkozó tervezést.
A magyar családi vállalkozások közel fele szembesül az utódlás problémájával. Mivel ezen vállalkozások jelentős része a rendszerváltást követően alakult, mostanra esedékessé vált a generációváltás kérdése.
Az utódlási tervezés magában foglalja a potenciális utódok azonosítását, képességeik és képzettségük értékelését, valamint a vállalkozáson belüli fejlődésük és növekedésük tervének kidolgozását. Az utódlási tervezés során egy operatív vezető objektív nézőpontot tud nyújtani.
Előfordulhat olyan helyzet, hogy a családi vállalkozás ügyvezetője aláíróként van jelen a cégben, míg az operatív feladatokat az operatív vezető látja el. Ezzel leveszi a terhet a cég dolgozóinak válláról, amíg a megfelelő utódot kiválasztják.
Amennyiben a vezetést átadják a következő generációnak, egy külsős operatív vezető segíthet a folyamat megkönnyítésében és a zökkenőmentes átmenet biztosításában.
Cégeladás
A piaci körülmények átrendeződése vagy az utánpótlás hiánya miatt előfordulhat, hogy a családi cég részleges vagy teljes eladására kerül sor. Egy sikeres ügyletre azonban évekbe telhet felkészülni.
Egy befektető számos gyenge pontot találhat a szervezetben, amelyek csökkenthetik annak értékét. A Harvard Business Review tanulmánya szerint a felvásárlások, összeolvadások 70-90%-a azért fullad kudarcba, mert előtte nem kerül sor a szükséges működési, pénzügyi és technológiai újításokra.
Egy operatív vezető megfelelő akciótervet készíthet és hajthat végre ezen a stratégiai területen. Ezáltal jelentősen növelhető az eladási ár.
Konfliktuskezelés
Egy családi vállalkozásban a konfliktusok sokszor különösen bonyolultak és nehezen kezelhetők a családtagok közötti összetett kapcsolatok miatt. Egy külsős operatív vezető felbecsülhetetlen értéket képviselhet a konfliktusok megoldásában és a vállalkozás irányban tartásában.
Segíthet azonosítani a konfliktusok kiváltó okait, és hatékony módszereket kidolgozni a megoldáshoz. Az operatív vezető arra vonatkozóan is útmutatást nyújthat, hogyan lehet megelőzni a konfliktusok kialakulását azáltal, hogy közösen világos kommunikációs, döntéshozatali irányelveket és eljárásokat alakítanak ki.
Növekedés és terjeszkedés

Ha egy családi vállalkozás új piacokra kíván terjeszkedni vagy bővítené tevékenységét, akkor egy külsős, e területeken tapasztalattal rendelkező operatív vezető segíthet eligazodni a vállalkozás méret növelésének bonyolult kérdéseiben.
A terjeszkedés stratégiáját és a megvalósítását sok esetben a meglévő értékesítési vezetőre bízzák, aki még ha rendelkezik is az ehhez szükséges szakértelemmel és kapcsolatrendszerrel, a meglévő értékesítési munkája jellemzően leköti a teljes kapacitását.
Egy külsős operatív vezető új erőforrást, speciális szakértelmet, releváns piaci ismereteket és egyedülálló kapcsolatrendszert tud a vállalkozásba bevinni.
Emellett egy kívülálló menedzser új szemmel tekinthet a vállalkozásra, és segíthet olyan új növekedési és terjeszkedési lehetőségek felismerésében, amelyekre a család esetleg nem gondolt.
Pénzügyi irányítás
A családi vállalkozások egyedi kihívásokkal szembesülhetnek a pénzügyi irányítás során is, például a lehetséges érdekellentétek és az objektív szemlélet hiánya miatt. Egy ilyen vállalkozásban sokszor nehéz elválasztani a személyes kapcsolatokat és érzelmeket a pénzügyi döntéshozataltól.
Ráadásul nem feltétlenül rendelkeznek a komplex pénzügyi kérdések, például az adótervezéshez, a pénzforgalom kezeléséhez vagy a kockázatelemzéshez szükséges erőforrásokkal vagy szakértelemmel. Egy erős pénzügyi háttérrel rendelkező külsős operatív vezető biztosíthatja a szükséges szakértelmet, és segíthet a vállalkozásnak megalapozott pénzügyi döntéseket hozni.
A családi vállalkozásokban erős lehet a hagyományok és a lojalitás szerepe, ami megnehezítheti az olyan nehéz pénzügyi döntések meghozatalát, mint az átszervezés vagy a létszámleépítés. Egy külső szemlélő ebben is sok mindenre megoldást kínálhat.
A korábban említett utódlás kérdése sem függetleníthető a pénzügyektől, hiszen a vállalkozás családon belül történő átadása is kifinomult pénzügyi megoldásokat kíván, ahol gyakran a visszavonuló ügyvezető számára biztosított pénzügyi kompenzációt is meg kell határozni.
Egy társasági jogban és vállalati pénzügyekben jártas, menedzsment generációváltásban tapasztalattal rendelkező operatív vezető segíthet kidolgozni egy olyan megoldást, ami a vállalat és a visszavonuló ügyvezető számára egyaránt kedvezőnek mondható. Az interim menedzserek éppen ilyen speciális, rövid távon megoldást igénylő helyzetekre jelentenek választ. De erről majd később.
Külső operatív vezető bevonása: a hagyományos szemlélet
Átszervezés
Családi vállalkozások utódlásakor gyakran kerül sor a meglévő munkaerő és folyamatok átszervezésére, az utód korábbi feladatainak felosztására a kollégák között, amíg az illető az ügy- és/vagy cégvezetői feladatokba beletanul.
Ennek eredményeképpen a munkavállalók túlterheltté válhatnak, ami a munkaminőség és a dolgozói elégedettség rovására mehet.
Új vezető felvétele
Amennyiben az utódlási kérdés rendezésének idejére alkalmazotti állományba kíván a vállalat új operatív vezetőt felvenni, jellemzően hosszadalmas (legalább 3-6 hónap), és sok esetben költséges kiválasztási, valamint felvételi folyamattal kell számolni.
Bizonyos cégek a határozott időtartamú munkaszerződésben látják a megoldást az átmeneti vezetőpótlásra, ugyanakkor ennek lehetnek hátrányai. Hiszen ha a próbaidő lejárta után a vállalat valamiért mégis úgy dönt, hogy szeretné elbocsátani, akkor az eredeti munkaszerződés szerinti időtartam végéig ki kell fizetnie a menedzser bérét.
Miért válaszd egy interim menedzser bevonását?
Az operatív vezetőt nemcsak alkalmazotti jogviszonyban lehet szerződtetni, hanem átmenetileg is. Az interim menedzser egy olyan magasan képzett, vezetői és speciális szakági tapasztalatokkal rendelkező szabadúszó vezető, aki egy átmeneti időszakra nyújt segítséget a megbízó vállalat számára. Az interim menedzser már egy hét alatt felveszi a ritmust és értéket teremt a cég számára. Mély és szerteágazó szakmai tapasztalatának köszönhetően rövid idő alatt átlátja a folyamatokat és a megoldásra váró problémákat.
A vállalatunk által közvetített, magasan képzett interim menedzserek ideiglenes helyzetekre kínálnak tartós megoldást, legyen szó válságmenedzsmentről, átmeneti vezetőpótlásról, projektmenedzsmentről vagy éppen családi vállalkozások operatív vezetéséről.
Szerteágazó és mély szakmai tapasztalatuknak köszönhetően az interim menedzserek képesek eredményes és hosszú távú megoldást nyújtani, beleértve a családi vállalkozások utánpótlás vagy növekedés tervezését is. Válsághelyzetekben segítenek megtalálni a lehetőségeket és a hatékony megoldásokat, amin akár a cég fennmaradása is múlhat.
Az Interim Kft-nél maximális diszkréció mellett biztosítjuk a családi vállalkozás időszakos vezetőpótlását. Az interim menedzserek már a nulladik lépésben (először cégnév nélkül) titoktartási szerződést írnak alá.
Ha kérdésed van a témával kapcsolatban, vagy átmeneti operatív vezetői segítségre van szükséged, amely hosszú távú megoldást nyújt vállalatod számára, akkor kérd díjmentes konzultációnkat.
Összefoglaló
Egy családi vállalkozás manapság számos kihívással szembesül: az utódlás, a növekedés és a sajátos pénzügyi irányításból eredő anomáliák mellett a minden vállalatot érintő kihívásokkal is szembe kell néznie, mint a digitalizáció, az infláció vagy az elszabadult energiaárak.
Hosszútávon csak azok a családi vállalkozások lesznek képesek a prosperáló működésre, amelyek kellően rugalmasak, alkalmazkodni tudnak a gyorsan változó gazdasági környezethez, valamint képesek innovatív gondolkodással új megoldásokat találni a felmerülő akadályokra. Ehhez pedig nagyfokú tervezés szükséges, és gondoskodni kell a vállalkozás jövőjéről, valamint annak tovább örökítéséről. Többek között ebben nyújthat megoldást egy sikeres operatív vezető a családi vállalkozásban.
Míg egy állandó operatív vezető felvétele esetén akár hosszú hónapokba is telhet az ideális jelölt megtalálása, a szabadúszó interim menedzserek szinte azonnali megoldást kínálnak speciális szakértelemmel és sok év tapasztalattal.