“A legszebb gyémántot is lehet még csiszolni” -Interjú Takács Leventével, a Fitting-Ker Kft. tulajdonos-ügyvezetőjével Interjú Takács Leventével: Ismerd meg Takács Levente, a Fitting-Ker Kft. tulajdonos-ügyvezetőjének üzleti stratégiákat formáló gondolatait.

“A legszebb gyémántot is lehet még csiszolni” -Interjú Takács Leventével, a Fitting-Ker Kft. tulajdonos-ügyvezetőjével
A Fitting-Ker Kft. nemzetközi szinten is elismert és sikeres forgácsolt fémalkatrész-gyártó vállalat. A legmodernebb, világszínvonalú technológiát alkalmazzák folyamataikban, a minőség és az innováció elkötelezettjei. Értékteremtő szervezet, amelynek vezetőivel ismeretségünk régre nyúlik vissza.
Az előző években több sikeres projektet is zártunk együtt – mind interim menedzser, mind pedig állandó vezetőkiválasztás és közvetítés kapcsán -, amelyek reményeink szerint stabil alapot szolgáltatnak a jövőbeli együttműködéseinkhez is. A közös munkáról és tapasztalatairól beszélgettünk nemrégiben Takács Levente ügyvezetővel.
Azt gondoltuk, hogy ezt ti is szívesen elolvasnátok!
Kérlek, mutasd be olvasóinknak a vállalatot és a tevékenységeteket!
A cégünk családi vállalkozás, amelynek gyökerei egészen 1967-re nyúlnak vissza. Ekkor döntött úgy édesapám, a cég alapítója, hogy egész életében fémmegmunkálással szeretne foglalkozni. A vállalat létrehozása természetesen azokban az időkben nem volt olyan egyértelmű lépés, mint manapság.
A rendszerváltás előtti időszak még nem tette lehetővé számára, hogy ténylegesen el kezdjen foglalkozni a fémmegmunkálással és kibontakoztassa ezt a tevékenységet. Megtanulta és megszerette a szakmát, mert látott benne perspektívát. A cég hivatalos alapítását 1991-re datáljuk, ami azt jelenti, hogy idén 32. évébe lépett a vállalat.
Én a főiskolai tanulmányaimat követően, 18 évvel ezelőtt kezdtem el a főállásban dolgozni a cégben, amivel gyakorlatilag együtt nőttem fel. Családi vállalkozás révén már gyerekkorom óta az életem része volt valamilyen formán a Fitting-Ker, amelyre sosem pénzkereseti lehetőségként néztem, hanem a teremtés lehetőségére, hogy létrehozzunk valami új dolgot.
Az egykori garázscég mára 110 fős vállalattá nőtte ki magát, a munkatársaink mellett számos alvállalkozóval is együtt dolgozunk. Fő tevékenységünk a forgácsolt fémalkatrészek gyártása a vasútipar, autóipar, gépipar és energiaipar számára. Jelenleg is folynak az újítások, most vezetjük be például a 3D nyomtatás technológiáját az üzemünkben. Műanyag nyomtatással kezdünk és szeretnénk majd fém alkatrészeket is gyártani ily módon a jövőben.
A fővároshoz közel, Tökölön, közel 30 ezer négyzetméteres földterületen lévő telephelyünkön, 3400 nm összterülettel rendelkező ingatlan-objektumban folyik a tevékenységünk.
Folyamatos modernizáció és innováció jellemzi a Fitting-Ker Kft. működését. Milyen más vállalati értékeket emelnél még ki?
Édesapámmal mindketten hobbiként és kedvelt időtöltésként tekintünk a munkánkra, ezért elsőszámú célunk, hogy egy kis gyöngyszemet hozzunk létre, amelyet folyamatosan szebbre formálunk. Ennek vonatkozásában nem sajnáljuk visszaforgatni a megkeresett hasznot fejlesztések formájában.
Vállalatunk kiemelkedően fontos értéke emellett a tudástőke. 71 éves édesapám révén szinte egy emberöltőnyi tudással büszkélkedhet a cégünk, de a kollégák részéről is hatalmas szakmai ismeret és tapasztalat összpontosul nálunk. Kollégáinkra sosem munkavállalóként tekintünk, annál ugyanis sokkal bensőségesebb kapcsolatot ápolunk. Egyrészt magát a cég építését és a teljes cég jövőkép kialakítását, másrészt pedig a szürke hétköznapok nehéz munkavégzését is váll-vállvetve végezzük.
Nálunk nem munkaadók és munkavállalók dolgoznak együtt, hanem csapattagok. Tehát az emberi érték számunkra kiemelt hangsúllyal bír. Emellett a modernizáció, a robotok használata és az ezek által folyamatosan bővülő kompetencia az, ami értéket képvisel nálunk.
A közös munkánk során több kiváló szakember kiválasztásában és közvetítésében is segítettünk nektek. Az első együttműködésünk idején egy HR szakemberre volt szükségetek átmeneti projekthez. Mesélj kérlek arról, hogy miért döntöttetek az interim menedzser megbízása mellett, és milyen tapasztalatokkal zárult a projekt.
A régi ismerettségünknek köszönhetően volt időm és lehetőségem megismerni a cégeteket és az interim szolgáltatást.
Mindig azt szeretném, hogy a cégünk több legyen és a jobbra törekszem, akkor is, ha a piacnak elegendő az, ami most van. Ezzel célom egyrészt a stabilitásunk és a fenntarthatóságunk biztosítása, másrészt pedig szeretem azt, amit csinálunk, látom a lehetőségeinket és a hibáinkat, amiből tanulunk és fejlesztünk azonnal, ahogy lehet. Ugyan így volt ez a HR vonatkozásában.
A házon belüli HR-es kolléga segítségével a legjobb tudásunk szerint kidolgoztuk a toborzási folyamatokat, a belső munkatársi-, valamint csapat motiváltságot megtartó és karrierépítési lehetőségeket. Elértünk azonban egy olyan pontot, ahol úgy éreztem, érdemes lenne bevonni egy kompetens és tapasztalt szakembert, hogy felmérje a cégünk jelenlegi helyzetét HR vonatkozásban és megvizsgálja, hogy milyen potenciális fejlesztési lehetőségeink vannak.
Nekem és a teljes csapatnak meg voltak az elképzelései, hogy mely területeken és miben szeretnénk fejlődni HR oldalról. Két jelöltet is kaptunk tőletek erre a feladatra.
A kiválasztott HR szakemberrel nagyon elégedett voltam, már az első pillanattól kezdve. Minden pont úgy zajlott, ahogyan azt előzetesen megbeszéltük: részletesen ki volt dolgozva, hogy hogyan zajlik az obszervációs időszak és hogyan lesz abból projektterv. A terv elfogadását követően pedig gyakorlatilag azonnal meg is kezdődött a munka.
Az interim HR szakember felmérésének eredménye azt mutatta, hogy jók a folyamataink. Ebből is látszik, hogy a szívünk-lelkünk benne van a cégben. De természetesen a legszebb gyémántot is lehet csiszolgatni és így volt ez a HR folyamatainkkal is. A projekt több hónapos együttműködést követően, közös gondolat-, illetve tapasztalatcserével zárult. Volt benne nagyon sok csapatdinamika-fejlesztés, illetve szemtől-szembe egyzetetés. Én magam is “a prés alatt voltam” ezzel is olyan változásokat generálva, amelyek elősegítik a vállalatunk fejlődését.
Teljes elégedettséggel gondolok vissza erre a projektre. Mind az interim menedzser személye, mind pedig a hozzáadott érték, amit munkájával biztosított számunkra abszolút meggyőző volt.
Nem csak interim szakember, de állandó, főállású vezető munkatárs is érkezett a Fitting-Kerhez a cégünk által. Kérlek, oszd meg a kiválasztással és az együttműködéssel kapcsolatos gondolataidat, illetve tapasztalataidat.
Így van, főállású vezetőt kerestünk minőség és környezetirányítási pozícióra, amiben szintén a ti segítségeteket kértük. Az első szakember, akit kiválasztottunk abszolút kompetens volt, azonban vele nem sikerült a közös szempontok felállítása. Szeretném hangsúlyozni, hogy ez nem a vezető hibája volt, vagy a tiétek. Egyszerűen csak nem tudtuk közös alapokra helyezni a jövőképet, ami lehetővé tette volna a hosszú távú együttműködést.
Ennek a helyzetnek a kapcsán érdekes volt megtapasztalni veletek, hogy mi történik akkor, ha nem jön össze az együttműködés azzal, akit első körben kiválasztottunk. Abszolút dinamikusan és profin kezeltétek a szituációt. Sőt, mondhatnám, hogy közösen tanultunk abból, hogy mit kellett volna másképp csinálni.
A második főállású munkatárs, akit a ti cégetek közvetített ki számunkra már egy éve velünk dolgozik főállásban. Azokat a stratégiai feladatokat végzi, amire hivatott: minőség-és környezetirányítási rendszereink fejlesztését segíti, valamint a jövő iparágaiba való belépésben támogatja proaktív módon a cégünket.
Kiváló szakember, aki tudását és tapasztalatát nem csak a jelenlegi folyamatainkhoz adja hozzá, de a cégünk jövőjét is támogatja folyamatos utódképzéssel. Kaizen-specialistaként segített bevezetni az üzemünkben az értékáramok folyamatos átvizsgálásán keresztüli fejlesztést.
Ez kiemelkedően fontos számunkra, hiszen iparágunkban élen járunk ugyan, a piacon azonban verseny van. Ahhoz hogy megőrizzük jelenlegi pozíciónkat és fejlődni tudjunk elengedhetetlen a folyamatos értékáram ellenőrzés és management. Ennek segítségével a költségeket jobban kordában tudjuk tartani, így a profitból több jut a fejlesztési lehetőségekre.
Így dolgozunk együtt egy éve már, sok sikerrel és hálával, egyrészt felétek, másrészt pedig természetesen a vezető munkatárs felé.
Milyen tapasztalatod van még cégünkkel? Milyen különbséget látsz az Interim Kft. és a hasonló szolgáltatáskörrel rendelkező vállalatok között?
Sok szereplővel volt kapcsolatunk már a piacon, akik kifejezetten vallják, hogy vezetőkiválasztással foglalkoznak, de a tietekhez mérhető színvonallal még nem találkoztam. Ami legfőbb különbség és egyben hozzáadott értéketek, hogy a veletek való együttműködés során úgy érzem, mintha kvázi egy cégben és egy célért dolgoznánk.

Jól tudunk kommunikálni és együtt gondolkodni, ezáltal pedig egymásnak támogatást és visszajelzést adni. Nem is tudnám milyen mércével mérni az Interim Kft–t. Vagytok ti és alattatok mindenki más. Óriási kompetencia, tudás és tapasztalat jellemzi a vállalatotokat. Abszolút elégedett vagyok a munkátokkal és hosszú távú, sikeres együttműködésben bízom veletek a jövőben.
Az interim menedzsment Magyarországon még kevésbé ismert. Mit javasolnál azoknak, akik hezitálnak azzal kapcsolatban, hogy belevágjanak-e egy interim projektbe?
Nem tudom, melyik cég mi miatt hezitál. Azt viszont tudom, hogy a Fitting-Ker életében hogyan zajlott ez. Édesapám generációja még egy teljesen elnyomott generáció volt. Az ő fiatal korában tudni kellett, hogy “hol a határ”. Hasonlóan voltam én is ezzel, nagy óvatossággal lépkedtem édesapám mellett szocializálódva. Sok lehetőséget engedtünk el így magunk mellett, amelyek nem jöttek vissza többé.
Ezzel nincs gond, hiszen egy vállalat építése és fejlesztése tulajdonképpen egy állandó tanulási folyamat is. Egy hibába azonban nem szeretek sokszor beleesni. Ma már látom, hogy a lehetőségeink adottak, csak meg kell tanulnunk élni velük.
Bizonyos lépések megtétele elengedhetetlen, amikor egy cég benne van egy fejlődési folyamatban, és ki van alakítva a növekedési potenciál. Ha ezeket a lépéseket vagy lehetőségeket elszalasztja az emelkedő pályán lévő vállalat vezetősége, akkor bizony előbb-utóbb megáll a növekedés, majd visszaesik, mert a lendületet már nem tudják mivel hozzátenni.
Lehet, hogy épp egy tapasztalt interim szakember megbízása jelenti ezt a lehetőséget, aki sikeresen végigmenedzsel egy krízist, vagy bevezet olyan előnyös vállalati folyamatokat, amelyek hosszú távon éreztetik pozitív hatásukat.
Sokszor le vagyok nyűgözve attól, hogy ha a meghatározott stratégiai céljainkat még nem is mind értük el, de más célokat már meg is haladtak az eredményeink. Ez a jó csapatnak és a megfelelő interim, valamint állandó vezetőknek köszönhető, akik viszik előre a vállalatot és mutatják az utat a munkatársaknak.
Gyakran látom, hogy a cégek kivárnak, hogy mit hoz a holnap, vagy mit lépnek mások. Aki hezitál azon, új vezetőt hozzon be a vállalatához (akár interim, akár állandó vezetőt) az Interim Kft. segítségével, annak azt tudom mondani, hogy az idő telik-múlik és azok a lehetőségek, amik jelenleg vannak, újra már nem jönnek. Érdemes tehát megragadni őket, mert lehet, hogy a jövőben nehezebb körülmények mentén és kevésbé jó lehetőségek közül választhatnak majd.