Skip to main content

Interim menedzser: ezt a 7 sikertényezőt vedd figyelembe a kiválasztáskor Ismerd meg a 7 legfontosabb sikertényezőt, amelyeket figyelembe kell venni egy interim menedzser kiválasztásánál, hogy vállalatod növekedhessen!

Interim menedzser: ezt a 7 sikertényezőt vedd figyelembe a kiválasztáskor

Ki az az interim menedzser?

A sikeres menedzsment a vállalkozás versenyelőnyének egyik fokmérője. Olykor azonban előfordulnak olyan helyzetek, amikor egy-egy vezetői pozíció időszakosan megüresedik. Az interim szolgáltatás pontosan ezekre a helyzetekre kínál megoldást: az interim menedzserek ugyanis segítenek átvészelni az átmeneti időszakot és átveszik a hajó irányítását az új vezető színre lépéséig. A szolgáltatás minősége az interim menedzsmentben is kulcsfontosságú. Min múlik a minőség és honnan tudhatjuk, hogy ki a legmegfelelőbb interim menedzser a cég számára? Blogposztunkban választ adunk ezekre a kérdésekre!

Az interim menedzsment egy vezető vagy egy magas szintű szakember átmeneti pótlását, illetve erőforráshiány átmeneti kezelését jelenti egy szervezeten belül. Olyan helyzetekben van szükség erre a szolgáltatásra, amikor a vállalat változáson megy keresztül, közép- felsővezetői hiány jelentkezik vagy nincs meg a megfelelő tudás a cégen belül egy feladat elvégzéséhez. Ilyen eset lehet például egy átszervezés, egy fúzió, egy felvásárlás, egy krízis, az új folyamatok bevezetése, az áttelepített termelés felfuttatása vagy éppen egy vezető beosztású munkatárs végleges vagy ideiglenes kiesése a munkából.

Egyes esetekben a vezetőpótlást meg lehet oldani belső emberrel, előfordulhat azonban, hogy nincs olyan, aki a feladatra alkalmas lenne, vagy a cég inkább szeretne egy külső „szemet”, egy külső nézőpontot bevonni.

Ilyen helyzetekben érkezik az interim menedzser, aki magasan képzett szabadúszó vezető és kifejezetten ilyen átmeneti helyzetek kezelésére specializálódott. Az interim menedzser jellemzően olyan, a saját területén már sikeresen dolgozó felsővezető, aki képes gyorsan felmérni a helyzetet, azonosítani a lehetőségeket, a kihívásokat, és cselekvési tervet kidolgozni a szervezet vagy az adott terület céljainak elérése érdekében.

Az interim menedzsereknek többféle típusa létezik attól függően, hogy milyen területre érkeznek. Lehet például operatív vezető, HR-vezető, pénzügyi menedzser, a szolgáltatás minőségét biztosító vagy a termelést irányító vezető.

Az interim menedzserek jelentősége óriási, különösen annak fényében, hogy a speciális vezetői pozíciókban a toborzás-kiválasztás akár fél évig is elhúzódhat. Ebben a bizonytalan, átmeneti időszakban a problémamegoldó interim menedzser képes azonnali támogatást és iránymutatást nyújtani a szervezet számára.

Az interim menedzsment előnyei

Az interim menedzser alkalmazása számos előnnyel bír, amelyekből a megbízó rengeteget profitálhat. Nagyobb rugalmasságot biztosít a vállalat számára, akár egy adott projekt megvalósításához, akár egy állandó vezető távollétének fedezésére. Arról nem is beszélve, hogy azonnali megoldást tud nyújtani, hiszen az adott iparágban vagy funkcionális területen már sokéves és sokrétű tapasztalattal rendelkezik.

Előnye, hogy az ideiglenes vezető rövid időn belül munkába állítható, így nem kell kieséssel kalkulálni, amivel jelentős költségeket lehet megspórolni. Az interim menedzser rész- és teljes munkaidőben is alkalmazható, az üzleti célok szerint lehet megbízni akár 3-9 hónapos időszakra is. A magasfokú hatékonyságnak köszönhetően a projektek megtérülése gyorsabb lesz, ami szintúgy a költségmegtakarításhoz járul hozzá.

Sok vállalat azért dönt az interim menedzser mellett, mert szeretne egy új, friss nézőpontot bevonni. Egy nem bennfentes vezető független, elfogulatlan véleményt tud alkotni, ennek köszönhetően pedig sokkal hatékonyabb és eredményesebb lehet a megoldáskeresésben és a megvalósításban.

Tévhit, hogy az interim menedzserek már fél lábbal a nyugdíjban vannak, de még azért a munkát nem tudják elengedni. Tény, hogy az interim szerepek betöltéséhez megfelelő tudás és tapasztalat szükséges, ezek értelemszerűen az idő előrehaladásával gyarapodnak. Afelől azonban ne legyen kétségünk, hogy az interim szakemberek egytől egyig vérprofi executorok, vagyis végrehajtók, akik előtt egy cél lebeg: a kitűzött feladatok elvégzése. Ehhez elengedhetetlen, hogy a rugalmas és nyitott szemlélet, az, hogy képesek legyenek rövid idő alatt alkalmazkodni az új környezethez és munkahelyi kultúrához.

Az Interim Kft. égisze alá tartozó interim vezetők sokrétű tapasztalatot szereztek korábbi munkahelyeik és megbízásaik során, és ezt a folyamatos fejlődésre törekvő hozzáállást viszik minden egyes új vállalkozásba, amelyet támogatnak. A szakmai kihívás és a változatosság – ezek motiválják kollégáinkat.

Ezekre ügyelj az interim menedzser kiválasztásakor!

Ahhoz, hogy tudjuk, hogy az interim menedzser szolgáltatás minősége megfelelő-e érdemes már a kezdetektől egyértelmű célokat megfogalmazni az elvárt eredményekkel kapcsolatban, valamint ezeket időről időre felülvizsgálni. A teljesítés időszakos kiértékelésekor figyelembe kell venni a célokat, mutatószámokat és a feladatok előrehaladását.

Az alábbi tényezők befolyásolhatják az interim szolgáltatás minőségét, így ezeket érdemes kiemelten kezelni a megfelelő ideiglenes vezető kiválasztásakor.

1. Tapasztalat és szakértelem

Az interim menedzser tapasztalata alapjaiban határozza meg a szolgáltatás minőségét. Az ideiglenes vezetők valószínűleg többféle szerepkörben és iparágban dolgoztak már, így egyedülálló rálátásuk van azokra a kihívásokra, amelyekkel a szervezetek különböző helyzetekben szembesülnek.

Ez a sokrétű tapasztalat lehetővé teszi számukra, hogy gyorsan felmérjenek egy helyzetet, azonosítsák a kockázatokat és lehetőségeket, hatékony stratégiákat dolgozzanak ki, és meg is valósítsák a lépéseket.

A hozzáértő interim menedzserek továbbá értékes betekintést nyújthatnak a legjobb gyakorlatokba, a kialakulóban lévő trendekbe és az iparági viszonyítási pontokba. Megoszthatják tudásukat és szakértelmüket a szervezettel, hogy segítsenek a fejlődésben, és abban, hogy versenyképesek maradjanak az adott iparágban, vagy új iparágak felé nyissanak sikeresen. Ráadásul olyan kapcsolati hálót építettek ki az adott területen, amelyeket ügyfeleik javára tudnak felhasználni.

A szakértelem egy másik fontos tényező az interim menedzsment szolgáltatás minőségének megítélésében. Az interim menedzsereknek mélyreható ismeretekkel kell rendelkezniük arról az iparágról vagy ágazatról, amelyben dolgoznak. Képesnek kell lenniük arra, hogy átfogó képet nyújtsanak a szervezet előtt álló kihívásokról, és innovatív megoldásokat kínáljanak ezek leküzdésére. A specializációtól függően nagy tapasztalattal rendelkezhetnek olyan területeken, mint a stratégiafejlesztés, a szervezeti tervezés, a generációváltást támogató management, a struktúraátalakítás, a cégépítés, a változásmenedzsment, a gap management és a projektmenedzsment.

A TOP 10 projektmenedzser készség és az interim menedzserek fontos készségei között például jelentős az átfedés a szakirodalomban. A PMI 2018-as tanulmánya szerint minden dollár 9,9%-át a nem megfelelő projektmenedzsment miatt vesztegetik el a cégek. Az eredményességet tehát jelentősen befolyásolja, a szakember tudása és tapasztalata.

2. Kommunikációs készségek

Az interim menedzsereknek kiváló kommunikációs készségekkel kell rendelkezniük ahhoz, hogy erős kapcsolatokat építsenek ki a cégekkel, megértsék igényeiket, aggályaikat, és hatékonyan kommunikálják elképzeléseiket, stratégiájukat, terveiket.

Világosan és tömören kell kommunikálniuk, akár szóban, írásban, személyesen, vagy online történik. Képesnek kell lenniük arra, hogy kommunikációs stílusukat a különböző célközönségek, köztük az alkalmazottak, az ügyfelek, a befektetők és más felek igényeihez igazítsák.

Figyelmesen meg kell hallgatniuk minden érintett szereplőt, hogy megértsék aggodalmaikat és nézőpontjaikat. A konzultáció során a megfelelő kérdéseket kell feltenniük a releváns információk összegyűjtése és a félreértések tisztázása érdekében.

A konfliktuskezelés gördülékenysége szintén fontos tényező az interim menedzsment szolgáltatás minőségének meghatározásában. A konfliktusok elkerülhetetlenek a szervezetekben, az interim menedzsereknek pedig hatékonyan kell navigálniuk ezekben a konfliktusokban. Azonosítaniuk kell a konfliktus kiváltó okát, meg kell hallgatni az érintett feleket és törekedniük kell az együttműködésre a kölcsönösen elfogadható megoldás érdekében.

3. Alkalmazkodóképesség és rugalmasság

Az agilis módszertanok segítségével az interim menedzserek könnyebben tudnak reagálni a vállalat által felmerülő kihívásokra és lehetőségekre.

Rugalmasan kell megközelíteniük a problémamegoldást, mivel gyakran korlátozott erőforrásokkal és szoros határidőkkel dolgoznak. Fontos az elhivatottság, és hogy alkalmazkodjanak az új helyzetekhez, nyomás alatt is nyugodtnak kell maradniuk, valamint gyors és hatékony döntéseket kell hozniuk. Emellett nem elhanyagolható, hogy nyitottak és fogékonyak legyenek az új ötletekre is.

4. Megfelelésre törekvés

Az interim menedzsereknek fontos, hogy megértsék és teljesítsék ügyfeleik elvárásait, ami magában foglalja a magas színvonalú szolgáltatások nyújtását, a határidők és költségvetések betartását, valamint a kivételes ügyfélkezelést.

Ahhoz, hogy megfeleljenek az ügyfelek elvárásainak, az interim menedzsereknek először is meg kell érteniük ügyfeleik igényeit és követelményeit. Ez magában foglalja a szervezet alapos elemzését, átvilágítását, a legfontosabb kihívások és lehetőségek azonosítását, valamint egy világos és megvalósítható terv kidolgozását.

Előfordulhat ellentmondás annak tekintetében, hogy a cégvezető és az interim menedzser milyen problémákat és lehetőségeket azonosít a vállalat életében. Az interim menedzser feladata, hogy a meglátásait megossza a cégvezetővel, valamint felhívja a vezető figyelmét az egyes kockázatokra, hiszen a megbízó érdekeit kell szem előtt tartania. Végső soron azonban a szolgáltatásminőség megítélése során a megbízó elvárásai érvényesülnek.

5. Pontosság

A pontosság arra a képességre utal, hogy az interim menedzserek időben elvégezzék a feladatokat és eredményeket szolgáltassanak. Képesnek kell lenniük reális célokat és határidőket kitűzni, hatékonyan rangsorolni a munkájukat, és megfelelően gazdálkodni az idejükkel annak érdekében, hogy szolgáltatásaikat időben teljesíteni tudják. Ez magában foglalja az erős idő- és projektmenedzsment-képességeket.

6. Megbízhatóság és diszkréció

Az interim menedzserek átmeneti vezetői szerepük során számos érzékeny információhoz férnek hozzá a vállalatnál. Az interim menedzser felelősséggel tartozik a kapott információk védelméért és bizalmas kezeléséért. Kötelessége megőrizni a vállalati titkokat, és diszkréten kell eljárnia az érzékeny információkkal kapcsolatban.

Fontos fokmérő a megbízhatóság. Az interim menedzsernek bizalmat kell keltenie az alkalmazottak és a partnerek körében. A megbízhatóság és a diszkréció az interim menedzserek szakmai hitelességét erősíti, és elősegíti a hosszú távú ügyfélkapcsolatok kialakítását.

7. Adatvezérelt döntéshozatal

Az adatvezérelt döntéshozatal a mai üzleti világban alapvető fontosságú, és jelentősen javíthatja a vállalat üzleti teljesítményét. Éppen ezért egy interim menedzsernek képesnek kell lennie arra, hogy az adatok és az adatelemzés alapján értékelje a vállalat helyzetét, és hatékony döntéseket hozzon annak érdekében, hogy javítsa a vállalat teljesítményét, növelje a versenyképességét, a termék vagy szolgáltatás minőségét.

Az adatvezérelt döntéshozatal segíthet az interim menedzsernek a szervezet működésének optimalizálásában is. Az interim menedzsernek az adatok elemzése és értelmezése révén lehetősége van a vállalat erősségeinek és gyengeségeinek feltárására. Ez lehetővé teszi, hogy hatékonyabb folyamatokat dolgozzon ki és implementáljon a vállalaton belül.

Az Interim Kft. számára kiemelt fontosságú, hogy a szolgáltatás minősége kimagasló legyen. Ezért a megfelelő interim menedzser kiválasztása során nagy hangsúlyt fektetünk az adatvezérelt döntéshozatalra. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy nemcsak a képességeket vizsgáljuk, amikor az ügyfél igényeihez legjobban igazodó interim menedzsert keressük, hanem azt is, hogy milyen eredményeket ért el a szakember az adott területen, milyen projektek sikeréhez járult hozzá.

Hogyan segít az Interim Kft. a megfelelő interim menedzser kiválasztásában?

Az Interim Kft. tapasztalt és szakértő csapatával segíti az ügyfeleket az interim menedzser kiválasztásában. Előzetesen felmérjük a cég szükségleteit, majd adatbázisunkból kiválasztjuk a releváns szakembereket, akik azokkal a speciális készségekkel és tapasztalatokkal rendelkeznek, amelyekre cégének szüksége van.

Átlagosan 2-3 napig tart megtalálni a megfelelő interim menedzsert, míg az állandó vezető megtalálása fejvadász segítségével akár 6 hónapig is elhúzódhat.

Interim menedzsereinkkel már a nulladik lépésben titoktartási szerződést írunk alá, így a vállalat keresési szándéka rejtve marad. Természetesen speciális titoktartási szerződés vonatkozik az együttműködés teljes időtartamára, amely a projektmenedzser személyére is kiterjed.

Mit teszünk azért, hogy a szolgáltatás minősége kimagasló legyen?

  • A felmerülő megkeresésekre gyorsan reagálunk. Sok esetben akár perceken is múlhat, hogy sikerül-e megnyerni a megfelelő szakértőt a vállalat számára.
  • Gondosan felmérjük ügyfeleink igényeit, és segítünk megfogalmazni a vállalat számára legsürgősebb és legfontosabb területeket, hiányzó feladatköröket, majd azonnal megkezdjük a megfelelő jelöltek felkutatását.
  • Adatbázisunkban több mint ezer interim menedzser közül választjuk ki tűpontos szűrőrendszerrel a releváns szakembereket üzletág, feladatkörök, speciális tapasztalatok és üzleti nyelvtudás alapján.
  • Az Interim Kft. minden ügyfél számára projektmenedzsert is biztosít, aki kézben tartja a projekt haladását és gondoskodik a szolgáltatás minőségéről. Fontos, hogy ez a projektmenedzser szintén az adott terület szakértője.

Mire figyelj a siker érdekében?

A felsorolt tényezők mellett érdemes megfontolni néhány tanácsot. Nézzük ezeket!

Légy tisztában azzal, hogy miért van szükség az interim menedzserre!

Miért jobb ez az út a vállalkozás számára, mintha egy belső alkalmazottnak adnál lehetőséget? Esetleg hiányzik a speciális tapasztalat? Az iparági ismeretek? Egy új piacra szeretne terjeszkedni a vállalat? Kell a külső nézőpont? Válságmenedzsmentre van szükség? A lényeg, hogy világos legyen, miért és milyen szerepet kap az interim menedzser.

Készítsd elő a világosan meghatározott célokat, mérföldkövekkel!

A megbízás elején egyértelmű célokat kell meghatározni a szolgáltatás minőségére és az elvárt eredményekre vonatkozóan. A kitűzött célokat a megbízás teljes időtartama alatt felül kell vizsgálni, hogy azok relevánsak és elérhetőek maradjanak. Ahhoz, hogy tudd követni az eredményeket, konkrét KPI-okra van szükség. Egy HR-vezető esetén például KPI lehet a képzési rendszer kiépítése vagy a képzésben résztvevők számának növelése.

Legyél nyitott az ideiglenes vezető javaslataira!

A cégvezetők sok esetben határozott elképzeléssel rendelkeznek azzal kapcsolatban, hogy milyen úton lehet eljutni a kitűzött célokig. Előfordulhat azonban, hogy egy külső szemlélő, jelen esetben az interim vezető, más módszereket is azonosíthat. Célszerű nyitottan állni a javaslatokhoz, ezek ugyanis előremozdíthatják a cég fejlődését.

Tisztában kell lenni azzal, hogy a sikeres interim menedzsment alapja a vállalat és az interim menedzser közötti jó kommunikáció, valamint a megállapodás megvalósítására irányuló közös szándék.

Az interim menedzserek sokéves tapasztalattal és szakértelemmel rendelkeznek, hatékonyan kommunikálnak, megfelelően kezelik a konfliktushelyzeteket, rugalmasak és alkalmazkodók. Ezek szavatolják, hogy a szolgáltatás minősége megfeleljen az ügyfél elvárásainak. Az Interim Kft.-nél a minőségbiztosítás érdekében az interim vezetők mellett projektmenedzsereink dolgoznak, akik a projekt előrehaladásáért felelnek, illetve munkatársaink egy szakmai etikai kódex szellemében végzik munkájukat.

Ismerd meg az Interim Kft.-t és azt, hogy hogyan dolgozunk!

Korábbi bejegyzéseink

Projektmenedzser: jelenből a jövőbe
TISAX: egy fontos szabvány, melynek bevezetésében és auditjában az interim menedzser segíthet
Komplex projektek kihívásai
A problémafa
Karrierváltás: Kell-e váltani? - Az EmpowerHER konferencia kerekasztal-beszélgetésének tanulságai
VUCA helyett BANI?
Generációváltás – itt az ideje jól csinálni
Interim menedzser: nincsen megoldhatatlan probléma
Változásmenedzsment: a jövőre készülve
A problémamegoldás első lépése: a diagnosztizálás