Skip to main content

Interim menedzser: nincsen megoldhatatlan probléma Az Interim Kft. a magyar vállalkozások vezető interim menedzsment szolgáltatója, 2003 óta kínál professzionális megoldásokat komplex üzleti problémákra.

Interim menedzser: nincsen megoldhatatlan probléma

„Tedd, amit tudsz, ott, ahol vagy, azzal, amid van, és a többivel ne törődj!” – mondta Theodore Roosevelt, az USA 26. elnöke, utalva arra, hogy a tettekben a képzeletet is felülmúló erő lakozik. Ezzel ugyan vitatkozni nem lehet, az azonban bizonyos, hogy a történelem egyik leghíresebb alakja biztosan nem ismerte az interim menedzser fogalmát, ha így lett volna, akkor a cselekedeteket nem kötötte volna a rendelkezésre állás kritériumához. Vannak ugyanis helyzetek, amikor a segítség külső forrásból érkezik, mint például az interim menedzsment esetében. Az interim menedzser ugyanis egy olyan külső segítő, aki nem a vállalat integrált tagja, ennek okán a probléma felismerésének pillanatában rendelkezésre sem áll. Bevonásával azonban új perspektívát, új szakmai tudást hoz a cég életében, amelyre támaszkodva felgöngyölíthetők a fejlődésnek, növekedésnek gátat vető nehézségek. Minden cégnek van egy „gubanca”, amit az interim menedzser képes kibogozni.

Minden cégben van egy gubanc, ami interim menedzserért kiált

A probléma a jelenlegi és a kívánt állapot közötti különbség, problémafelismerésről pedig akkor beszélünk, amikor ez nyilvánvalóvá válik. A probléma felismeréséhez elengedhetetlen a fennálló helyzet felmérése, és annak meghatározása, hogy hova szeretnénk eljutni.

Minden vállalat életében vannak problémák, vannak olyanok, amelyek néhány lépésben, egyszerűen megoldhatók és olyanok is, amelyek visszafejtéséhez hosszas kutatómunka szükséges. Itt lépnek a képbe az interim menedzserek, akik évtizedes szakmai tapasztalatukkal képesek a szituációk mélyére ásni, és a felszínre hozni a valódi gyökérokokat.

Miben rejlik az interimek ereje? Blogposztunk hátralévő részében több perspektívából járjuk körül a témát: kiérünk arra, hogy ki az interim menedzser, milyen esetben érdemes hozzá fordulni, milyen tévhitek élnek velük kapcsolatban, hogyan válasszuk ki azt, akire a cégnek szüksége van, és arról is szó lesz, hogy miért érdemes interim szolgáltatóval dolgozni!

Ki az interim menedzser és mikor merül fel a neve?

Az interim menedzser egy tapasztalt vezető szakember, aki specifikus tudásával, sokrétű tapasztalatával segíti a vállalatokat az üzleti kihívások leküzdésében. Egy vállalati „szuperhős", aki gyorsan azonosítja a problémákat, célzott megoldásokat dolgoz ki rájuk és végre is hajtja azokat. 

Ezek a szakemberek jellemzően olyan feladatokat vállalnak, mint a stratégiaalkotás, válságkezelés vagy a szervezet fejlesztése. Szerepük nem merül ki a tanácsadásban – a végrehajtásban is aktívan részt vesznek, biztosítva, hogy a kitűzött célok megvalósuljanak. Ha még bizonytalan lennél a fogalomban, tekintsd meg onepager összefoglalónkat!

Interim menedzser a számok tükrében

Az INIMA, az Interim Menedzsment szolgáltatók nemzetközi szövetsége rendszeresen felméréseket készít a szakmáról, így tett ebben az évben is. A kutatással részletesen foglalkozunk Az interim menedzserek világa: INIMA Annual Survey2024 című blogposztunkban, ebből szemezgettük néhány érdekességet annak demonstrálására, hogy hogy is kell elképzelni a gyakorlatban az interim menedzsmentet.

Az INIMA kutatása szerint az interim menedzsment egy növekvő, dinamikus ágazat. Az interim megbízások átlagos hossza 8-9 hónap, de egyre gyakoribbak a 12 hónapnál hosszabb projektek is. A legtöbb interim menedzsert gyártó cégek, szolgáltató vállalatok és pénzügyi intézmények foglalkoztatják. Kiemelkedő az interim szakemberek jelenléte az IT, telekommunikáció és az egészségügy területén.

Igen az interim menedzserre

Számos helyzet adódhat egy vállalat életében, amikor interim menedzser bevonása jelentheti a megoldást. Ilyen lehet például egy váratlan vezetői távozás, egy összetett projekt, ami speciális szakértelmet igényel, egy új üzleti terület felépítése vagy éppen egy évek óta bonyolódó probléma, aminek megoldása már nem tűrhet halasztást.

Az interim menedzserek friss szemmel, külső nézőpontból vizsgálják a vállalat helyzetét. Tapasztalatuk révén gyorsan felismerik a fejlesztendő területeket és hatékony akciótervet dolgoznak ki. Objektív, pártatlan hozzáállásuk előnyös lehet kényes helyzetekben is, mint például egy felvásárlás vagy átszervezés.

Az interim menedzserekkel való együttműködés számos előnyt kínál a szervezetek számára. Azon túl, hogy hozzáférést biztosít specializált tudáshoz, növeli a vállalat versenyképességét és rugalmasságát is.

Felmerülhet a kérdés, hogy mikor érdemes interim menedzsert választani, például egy határozott idejű munkaviszony helyett. Míg a határozott idejű szerződésnél munkavállalóként alkalmazzuk a vezetőt, addig az interim menedzser külső partnerként, vállalkozóként dolgozik együtt a szervezettel.

Az interim megbízás rugalmasabb, a vállalat igényeihez könnyebben alakítható. Az interim szolgáltatók érdekeltek az eredmények elérésében, ugyanakkor a megbízások magasabb óradíjjal járnak a határozott szerződés havi fix bérezésével szemben.

Határozott idejű munkaszerződés vagy interim megbízás: melyiket mikor érdemes választani? – További részletek olvashatók a témáról korábbi blogposztunkban!

Minőség biztosítva

Az Interim Kft. interim szolgáltatóként különösen nagy hangsúlyt fektet a minőségre és az ügyfelek elégedettségére. Ennek szellemében állítottuk össze etikai kódexünket.

Az interim menedzserek etikai kódexe egy irányadó szabályrendszer, amely meghatározza az interim vezetőkkel szembeni szakmai és etikai elvárásokat.

Az etikai kódex többek között előírja, hogy az interim menedzsereknek mindig az ügyfél érdekeit kell szem előtt tartaniuk. Feladataikat legjobb tudásuk szerint, tisztességesen kell ellátniuk, kerülve az összeférhetetlenséget. Az ügyféllel kötött megállapodásokat, a díjazásra és titoktartásra vonatkozó előírásokat szigorúan be kell tartaniuk.

Mindezek a szabályok az ügyfelek számára is garanciát jelentenek, hogy szakmailag és etikailag is megfelelő szolgáltatást kapnak. Az etikai kódex hozzájárul a minőségi interim menedzsment szolgáltatáshoz és a szakma jó hírnevének megőrzéséhez.

Az interim menedzsment fogalma egyre ismertebb Magyarországon is, tapasztalatok alapján azonban rengeteg tévhit él ezzel kapcsolatban. Ismerjük meg ezeket!

Tévhitek az interim menedzserekről

Az interim menedzsment egy dinamikusan fejlődő szakma, amely körül időnként még mindig tévhitek keringenek. Sokan azt gondolják, hogy az interim menedzserek csupán "beugranak" egy-egy pozícióba, és nem végeznek érdemi munkát. Valójában azonban az interim szakemberek nagy tapasztalattal rendelkező, felkészült vezetők, akik gyorsan képesek átlátni egy szervezet működését és hatékony megoldásokat találni a felmerülő kihívásokra.

Egy másik gyakori félreértés, hogy az interim menedzserek "túl drágák". Az igazság az, hogy bár az óradíjuk magasabb lehet, mint egy állandó alkalmazotté, a rugalmas foglalkoztatás révén a megbízó csak a ténylegesen ledolgozott órákért fizet. Ráadásul az interim menedzser szakértelme és célzott problémamegoldása hosszú távon jelentős versenyelőnyt eredményezhet a vállalat számára.

Vannak, akik úgy vélik, hogy az interim menedzserek "nem lojálisak" a szervezethez. Fontos azonban kiemelni, hogy az interim szakemberek a megbízás ideje alatt teljes mértékben elkötelezett a vállalat sikere iránt, és minden tudásukat, tapasztalatukat latba vetik a kitűzött célok elérése érdekében.

Ismerd meg az 5 leggyakoribb tévhitet az interim menedzsmentről – Olvasd el blogposztunkat!

Hogyan válasszuk ki a megfelelő interim menedzsert?

Egy interim menedzser kiválasztásánál két fő szempontot érdemes figyelembe venni: a szakmai alkalmasságot és a személyes kvalitásokat. A szakmai alkalmasság tekintetében kulcsfontosságú a megfelelő képzettség, az iparági tapasztalat és az adott feladathoz szükséges kompetenciák megléte. Legalább ennyire lényeges az interim menedzser korábbi sikeres megbízásainak áttekintése, referenciáinak ellenőrzése.

A hard skillek mellett kiemelt figyelmet érdemelnek a személyes kvalitások, az úgynevezett soft skillek is. Egy jó interim menedzsernek rendelkeznie kell kiváló alkalmazkodóképességgel, hiszen gyorsan kell beilleszkednie az adott szervezetbe és hatékonyan együttműködni az ott dolgozókkal. Elengedhetetlen a magas szintű kommunikációs készség, amely magába foglalja a jó prezentációs képességet és a meggyőző érvelést egyaránt. Az interim menedzsernek ezen felül hatékony vezetőnek is kell lennie, aki képes motiválni és irányítani a cég beosztottjait a kitűzött célok elérése érdekében.

Milyen tényezőket érdemes még szem előtt tartani? Összefoglaltuk ezeket az Interim menedzser: ezt a 7 sikertényezőt vedd figyelembe a kiválasztáskor című írásunkban!

Az interim menedzser bevonásának két útja van: történhet közvetlenül és szolgáltatón keresztül. Nézzük, miért érdemes az utóbbi mellett dönteni!

Bár csábítónak tűnhet közvetlenül megbízni egy interim menedzsert, számos előnye van annak, ha inkább egy tapasztalt szolgáltatóhoz fordulunk. Az interim szolgáltató kiterjedt kapcsolatrendszerrel és alaposan ellenőrzött szakemberekkel dolgozik, így gyorsabban és biztosabban találjuk meg az adott feladatra legmegfelelőbb jelöltet.

A szolgáltató évtizedes bizonyított eredménye garantálja, hogy valóban a olyan felkészültségű és tapasztalatú interim menedzser kerüljön a szervezethez, aki zökkenőmentesen illeszkedik be és azonnal megkezdi a feladat megoldását. A megbízó így jelentős időt és energiát takaríthat meg, miközben a minőségi szolgáltatás is biztosított.

Az interim szolgáltató emellett végig segíti a gördülékeny együttműködést a projekt teljes időtartama alatt. További előnyöket sorolunk fel az Interim menedzsert csakis szolgáltatótól! című blogposztban!

Dolgozz az Interim Kft.-vel!

Az Interim Kft. a hazai interim menedzsment piac egyik vezető szereplőjeként több mint két évtizede oldja meg ügyfelei komplex problémáit. Segítségünkkel gyorsan megtalálhatod a vállalat számára legmegfelelőbb tapasztalt vezetőt, legyen szó akár projektmenedzsmentről, válságkezelésről vagy éppen a cégstruktúra átalakításáról.

Szakértő csapatunk személyre szabottan, az ügyfelek egyedi igényeire koncentrálva keresi meg a legjobb megoldást. Az elmúlt években számos elégedett ügyfél bizonyította cégünk hozzáértését és megbízhatóságát. Sikertörténeteink között szerepel többek között egy élelmiszeripari vállalat áttelepített termelésének felfuttatása, egy orvostechnológiai startup sikeres piacra juttatása, valamint egy autóipari beszállító válságkezelésének levezénylése is.

Ha a legjobbakkal szeretnél dolgozni, válaszd az Interim Kft. minőségi szolgáltatásait!

Korábbi bejegyzéseink

VUCA helyett BANI?
Generációváltás – itt az ideje jól csinálni
Változásmenedzsment: a jövőre készülve
A problémamegoldás első lépése: a diagnosztizálás
Az üzleti modell folyamatos újragondolása: CEO-knak kötelező feladat
Kommunikáció fejlesztése: a jó vezetői kérdések ereje
Az interim menedzserek világa: INIMA Annual Survey2024
Vállalati Krízismenedzsment
OKR és KPI: vállalati előrehaladás követése
Munkaerő-gazdálkodás: a létszámváltozás dinamikája