Az 5 leggyakoribb tévhit az interim menedzsmentről Az 5 leggyakoribb tévhit az interim menedzsmentről: Tudd meg, mik ezek a tévhitek és hogyan oszlathatók el az interim menedzsment kapcsán.

Az 5 leggyakoribb tévhit az interim menedzsmentről
A külföldön régóta nagy népszerűségnek örvendő interim menedzsment jól bevált módszer az átmeneti erőforráshiány, projekt- és válságmenedzsment, valamint a pandémia okozta változások kezelésére. Hazánkban is egyre ismertebb, de még mindig számos kétely és tévhit övezi. Sokan gondolják például, hogy egy interim menedzser megbízása túl költséges, hogy nem illeszkednek bele a vállalati kultúrába vagy hogy csak tanácsokat adnak. A valóságban ezek az állítások nem állják meg a helyüket.
Szeretnénk, ha Magyarországon is jól ismernék az interim menedzsmentet, annak előnyeit, és ha minél több vállalat a saját javára fordítaná az ebben rejlő potenciált. Ezért alábbi cikkünkben összegyűjtöttük az 5 leggyakoribb interim menedzsment tévhitet és megindokoljuk azok cáfolatát.
1.Tévhit: Az interim menedzserek munkadíja túl magas
Az egyik leggyakoribb tévhit az interim menedzsmenttel kapcsolatban, hogy túl nagy költséggel jár a megbízó vállalat számára. Ez ilyen formán nem igaz. Az interim menedzser díja ugyanis számos tényezőtől függ:
- Mennyi ideig tart a megbízás?
- Napi / heti / havi munkaórák száma
- Meghatározható-e a megbízás pontos időtartama, vagy rugalmasságot kérnek ebben a menedzsertől?
- Milyen feladatokat kell elvégeznie és milyen célokat kell elérnie a menedzsernek?
Ezek a legalapvetőbb tényezők, amelyek befolyásolják egy átmeneti vezető szakember díját. Vannak persze olyan faktorok is, amelyek nem számszerűsíthetők. Ilyenek például a hatékonyság és a kockázatminimalizálás.
Ha tényszerű számokat és reális összehasonlítást szeretnél látni, akkor nézd meg az interim kalkulátorunkat. A kalkulátor segítségével kiszámolhatod, hogy egy alkalmazott vezető bruttó bérén felül milyen költségek terhelik a munkaadót. Így hiteles képet kapsz az interim menedzser és az alkalmazott felsővezetővel járó költségek közötti különbségről, így kiderül, hogy rövid- és középtávon megéri-e interim menedzsert alkalmaznod.
Ne feledkezzünk meg azokról az esetekről sem, amikor a díj másodlagos szerepet tölt be, hiszen a vállalat versenyképessége vagy akár a jövője múlhat azon, hogy a kellő időben és időre bevonnak-e átmeneti segítséget. Ha azt gondolod, hogy a te cégednél nem fordulhat elő ilyen helyzet, gondold csak át, hogy mit okozna egy kulcsfontosságú beosztásban lévő közép- vagy felsővezető hirtelen távozása vagy egy rossz döntés miatt váratlanul kialakult vállalati válsághelyzet. Egy senior menedzser pótlása hosszadalmas és költséges folyamat, munkájuk azonban nélkülözhetetlen a vállalat számára, ezért azonnali megoldásra van szükség. Válsághelyzetek pedig még az igazán tapasztalt és elkötelezett vállalati vezetés esetében is előfordulhatnak. Hatékony és gyors kezelésük kritikus fontosságú, amelyre gyakran csak egy külsős szakértő képes.
Az interim menedzsment mindkét problémára remek megoldást nyújt.
2.Tévhit: Az interim menedzserek tanácsadással foglalkoznak
Munkánk során számtalanszor találkoztunk már azzal a tévhittel miszerint az interim vezetők csak tanácsadói szerepet töltenek be. A valóságban azonban az interim menedzsment és a vezetői tanácsadás két külön szakma és mindkettőnek megvan a helye vállalatok támogatásában. Sőt, még akár ki is egészíthetik egymást egy változások előtt vagy alatt álló szervezetben.
Természetesen egy interim menedzser is képes értékes tanácsokat adni, tevékenysége és hatásköre azonban lényegesen eltér a tanácsadókétól:
- A tanácsadók, a vállalatokkal szoros együttműködésben dolgoznak és csak javaslattételi hatáskörrel rendelkeznek.
- Az interim menedzserek – átmenetileg ugyan – de a szervezet részévé válnak, irányítási, döntési és végrehajtási jogkörrel.
A felelősség és tevékenység jelentős különbsége miatt a két szakemberrel szemben támasztott szakmai követelmények valamint díjazásuk is számottevően eltérhet.

3.Tévhit: Az interim vezetők nem mindig illeszkednek bele a vállalati kultúrába
Ez a pont valójában igaz. A tévhit az, hogy az interim menedzsernek minden esetben tökéletesen bele kell illeszkednie az őt megbízó cég vállalati kultúrájába. Az interim menedzser egy meghatározott feladat teljesítése érdekében, átmenetileg érkezik a vállalathoz, így más elvárásoknak kell megfelelnie, mint egy véglegesen felvett alkalmazottnak. Az állandó pozíciótól eltérően az ideiglenes menedzsernek nem kell a majdani előléptetéssel és a vállalati ranglétrán való feljutással foglalkoznia. Természetesen fontos, hogy könnyen tudjon alkalmazkodni és hatékonyan együtt tudjon dolgozni a csapattal, de fő fókusza nem a beilleszkedés, hanem a megbízásában szereplő célok sikeres megvalósítása.
4.Tévhit: Egy interim menedzseri megbízás legfeljebb 3 hónapig tart
Sűrűn találkozunk az interim menedzseri megbízás lehetséges időtartamára vonatkozó fals hiedelmekkel is. Az igazság az, hogy a megbízás hosszát a vállalatnál végrehajtandó feladatok összetettsége és jellemzői határozzák meg. Az interim menedzser legfőbb prioritása a megbízatásában kitűzött célok elérése. Figyelme ezért nem a szervezeten belüli saját szerepének fejlesztésére összpontosul, hanem a feladatok elvégzésére. Kevesen tudják, hogy az interim menedzser munkájának szerves részét képezi a saját kilépési stratégiájának előkészítése is, a zavartalan vállalati működés folytonosságának biztosítása érdekében. Bár oximoronként hat, de munkájának fő célja, hogy ne legyen többé szükség rá.
5.Tévhit: Az interim menedzserek valójában munkát kereső vezetők
Az interim menedzsment egy tudatos pályaválasztás a vezetők részéről, nem pedig átmeneti megoldás két állandó munkahely között. A szakemberek pályájuk csúcsán, magas vezetői pozíciókat hátrahagyva, új kihívásokat keresve lépnek az interim menedzsment útjára. Az interim vezetőkről általánosságban elmondható, hogy hosszú és eredményes szakmai életút áll mögöttük, szeretik a változást, gyorsan alkalmazkodnak és keresik az új kihívásokat. Tapasztalatuknak és szaktudásuknak köszönhetően rövid időn belül átlátják a feladatokat és az esetleges problémákat. Megoldási javaslataikat rövid időn belül és működőképesen át tudják ültetni a gyakorlatba. Egyetlen feladatra koncentrálva gyorsan és hatékonyan dolgoznak, amíg el nem érik a megbízatásukban kitűzött célokat.

Végszó
Mint ahogyan minden innovációt, az interim menedzsmentet is számos tévhit övezi. Az interim.hu közel két évtizedes tapasztalatai alapján tudjuk, hogy ezek többsége egy kis utánajárással könnyen megcáfolható. Bízunk benne, hogy fenti cikkünkkel segítettünk, hogy te is tisztábban láss a témában. Ha bármilyen kérdésed vagy kételyed maradt az interim menedzsmenttel kapcsolatban, foglalj le egy ingyenes konzultációt és szakembereink hamarosan felveszik veled a kapcsolatot.