Skip to main content

Változásmenedzsment: kinek a feladata és mi az interim menedzserek szerepe benne? Változásmenedzsment: Kinek a feladata és mi az interim menedzserek szerepe benne? Fedezd fel a hatékony változáskezelés titkait.

Változásmenedzsment: kinek a feladata és mi az interim menedzserek szerepe benne?

“Az egyetlen állandó a változás maga.” Hérakleitosz híres mondása az élet minden területére igaz, beleértve a munkádat és a vállalatod működését is. A legprosperálóbb cégek életében is elérkezik az a pont, amikor változásra van szükség. Ennek számos oka lehet a piaci környezethez való alkalmazkodástól, a versenyképesség megőrzésén át, a szükséges átszervezésig és átalakulásokig. 

De vajon kinek a felelőssége, hogy a változásokat menedzselje? Cégen belül érdemes megoldani vagy inkább bízzuk külsős szakemberre? Ki az interim menedzser és hogyan segíthet a sikeres változásmenedzsmentben?

Alábbi cikkünkből minden kiderül.

Mi a változásmenedzsment?

A változásmenedzsment olyan folyamatok, technikák és eszközök összessége, amelyek a vállalatok és környezetük változásainak kezelését segítik, az előkészítés legkorábbi szakaszától a megvalósításon át egészen a kitűzött célok eléréséig. A változásmenedzsment abban segíti a szervezeteket, hogy a törvényszerűen bekövetkező és a váratlan változásokra is képesek legyenek felkészülni, valamint azokhoz sikeresen alkalmazkodni ahelyett, hogy csupán elszenvednék azokat.

A változásmenedzsment az elmúlt két évben soha nem látott módon felértékelődött a cégek életében, hiszen a Covid világjárvány kezdete óta korábban nem tapasztalt sebességgel változik a világ, szinte napról napra.

Mikor van szükség változásmenedzsmentre?

A változásokat éppúgy beindíthatják a külső, mint a belső tényezők. Egy gazdasági krízis, a politikai környezet változása, vagy a technológia fejlődése legalább annyira lehet változásért felelős tényező egy szervezet életében, mint a magas fluktuáció, egy vezető hirtelen távozása, új versenytárs megjelenése, vagy a nem ideális belső struktúra. Bármi is legyen a kiváltó ok, a sikeres változáshoz és a kitűzött cél eléréséhez rendszerszintű gondolkodás, tapasztalat és tudatosság szükséges. A változás jellemzően mind egyéni mind pedig szervezeti szinten a komfortzónából való kilépéssel jár, amelyet a zűrzavar és a munkavállalói elégedetlenség elkerülése érdekében kezelni kell. A változásmenedzsment erre nyújt hatékony megoldást.

Kinek a feladata a változásmenedzsment?

A változás vagy átalakulás egy vállalat esetében több területen és szinten is szükségszerű lehet: érintheti a szervezeti hierarchiát, a vállalati kultúrát, a technológiai hátteret, vagy az üzleti stratégiát. A változások hatását és mélységét tekintve megkülönböztetjük az adaptív és transzformációs változásokat. Előbbi folyamatos, lépésről-lépésre történő változást jelent, amely érintheti többek között a szolgáltatásokat vagy termékeket és a munkafolyamatokat a vállalat működésének fejlesztése érdekében. A transzformációs változás kiterjedtebb, átfogóbb  folyamat, amely például egy új szolgáltatás vagy termék – esetleg egy egész üzletág -, bevezetésével járó folyamatok esetén szükséges. 

Ahogyan az látható, az adaptív és transzformációs változások is rendkívül összetett folyamatok. A sikeres változásmenedzsmenthez elengedhetetlen a rendszerszintű gondolkodás, valamennyi érintett folyamat átlátása, a részletes előkészítés, folyamatos kommunikáció és a megvalósításban való aktív részvétel.

Ez egy átmeneti vezetői feladat, amelyhez rendelkezni kell a megfelelő tudással, tapasztalattal és kapacitással. Emiatt elvégzését vállalaton belül csak óriási kompromisszumok által, de sok esetben egyáltalán nem is lehet delegálni.

Mi a megoldás?

Az alkalmazottak bevonása

Egy változással járó stratégia sikeres megvalósításához be kell vonni a szervezet munkavállalóit is. A sikeres változásmenedzsmenthez ugyanis elengedhetetlen, hogy a dolgozók tudják, mit várnak el tőlük, mi fog történni a változás során és azután. Az ehhez szükséges hatékony kommunikációs stratégia kidolgozása is kulcsfontosságú része a folyamatnak. 

Interim menedzser megbízása

Az interim menedzserek adott időszakra vagy feladatra szerződtethető, szakmájukban kiemelkedő teljesítményt nyújtó, tapasztalt vezetők. Amellett, hogy előre és világosan meghatározott célokon és feladatokon dolgoznak a vállalatnál, az interim menedzserek objektíven tudják kezelni a szükséges változásokat és az azzal járó folyamatokat, amely egy – a szervezethez másképp kötődő -, “belsős menedzser” esetén nem mindig lehetséges. 

Változásmenedzsment esetén felmerülhet a vezetési tanácsadó bevonása is. Fontos tudni, hogy az interim menedzser, ellentétben a tanácsadóval, nemcsak irányt, tervet és stratégiát határoz meg, hanem ezeket végre is hajtja, miközben végigvezeti a szervezetet az átálláson.

Hogyan segíthetik az interim menedzserek a vállalat sikeres változásmenedzsmentjét? 

 

 

Nem kell belefolyniuk a napi működésbe

Az interim szakembereknek a hagyományos vezetőkkel ellentétben nem kell részt venniük a napi működéshez szükséges megbeszéléseken, tárgyalásokon. Nem kell a jövőbeni előléptetésükkel, vagy a többi vezetővel szembeni vállalati ranglétrán lévő viszonyukkal foglalkozniuk. Munkaidejüket kizárólag a rájuk bízott feladatok sikeres elvégzésére szentelik, amelynek köszönhetően kiemelkedő hatékonysággal tudnak dolgozni.

Az interim menedzserek cél- és eredményorientáltak

Az interim menedzserek a munkájuk elvégzéséhez szükséges mélységig gyorsan beilleszkednek a vállalati környezetbe. Munkájuk hatékonysága és sikeressége a kitűzött célok és eredmények megvalósulásában mérhető. Ezért a megbízó biztos lehet benne, hogy a vállalat és az interim menedzserek céljai összhangban vannak. Ez pedig elengedhetetlen feltétele a sikeres változásmenedzsmentnek.

Végszó

A változásmenedzsment bár nem újkeletű, az utóbbi években egyértelműen új értelmet nyert és nagyságrendekkel felértékelődött a szerepe. Az elmúlt időszak nemzetközi és hazai változásaihoz való gyors és hatékony alkalmazkodás ugyanis egyre nagyobb terhet ró a vállalatokra. A változásmenedzsment rendkívül összetett munka, sikerességén pedig a cég versenyképessége, de akár jövője is múlhat. Ha vállalatod külső vagy belső tényezők hatására változás előtt áll, egy tapasztalt interim menedzser megbízását mindenképp érdemes fontolóra venned.

Ha további kérdésed van a témában, kérj egy ingyenes konzultációt weboldalunkon és kollégáink hamarosan felveszik veled a kapcsolatot. 

Korábbi bejegyzéseink

Projektmenedzser: jelenből a jövőbe
TISAX: egy fontos szabvány, melynek bevezetésében és auditjában az interim menedzser segíthet
Komplex projektek kihívásai
A problémafa
Karrierváltás: Kell-e váltani? - Az EmpowerHER konferencia kerekasztal-beszélgetésének tanulságai
VUCA helyett BANI?
Generációváltás – itt az ideje jól csinálni
Interim menedzser: nincsen megoldhatatlan probléma
Változásmenedzsment: a jövőre készülve
A problémamegoldás első lépése: a diagnosztizálás