Skip to main content

Üzleti tanácsadás: ez a legjobb módja a külső szakértő bevonásának? Üzleti tanácsadás: a legjobb módja a külső szakértő bevonásának. Tudj meg mindent a sikeres együttműködéshez szükséges lépésekről.

Üzleti tanácsadás: ez a legjobb módja a külső szakértő bevonásának?

John Sculley, amerikai üzletember, akinek keze alatt olyan világmárkák formálódtak, mint a PepsiCo és az Apple, azt mondta, hogy: „A jövő azoké, akik látják a lehetőségeket, mielőtt azok nyilvánvalóvá válnak”.  De mi van akkor, ha a lehetőséget látjuk, de a hogyan-ban bizonytalanok vagyunk? Ilyenkor van szükség az üzleti tanácsadásra! Blogposztunkban bemutatjuk, hogy mit kell tudni az üzleti tanácsadásról és kitérünk arra is, hogy a vállalati tanácsadás valóban a legjobb választás-e a cégek számára.

Nincsenek könnyű helyzetben azok, akik ma cégvezetésre vállalkoznak. Egy mai vezetőnek ugyanis rettentően rugalmasnak kell lennie ahhoz, hogy reagálni tudjon a környezet okozta kihívásokra, gondoljunk csak a COVID-19 járványra, az orosz-ukrán háborúra, a chip-hiány következményeire, az innováció és a digitalizáció felpörgésére, melyek rövid idő leforgása alatt írták át a gazdasági terveket. Akik rövid reakcióidővel képesek válaszokat adni ezekre a kihívásokra, azok esélyt kapnak arra, hogy a nehéz helyzetből jól jöjjenek ki, vagy legalább kijöjjenek.

Nem mindegy azonban, hogy egy kérdéses helyzetben, hogy dönt a vezető. Hatalmas a felelősség, sokszor még a kínálkozó lehetőségeket is nehéz átlátni. Az ilyen szituációkban különösen lényeges, hogy a vezető képes legyen felmérni a saját tudását és tapasztalatát, és azt is belátni, ha külső segítség, üzleti tanácsadó bevonására van szükség. Ez teljesen természetes, hiszen egyetlen ember sem érthet mindenhez, erre csak az ókori polihisztorok voltak képesek, vagy talán még ők sem.

Az üzleti tanácsadás egy lehetséges módja annak, ha külső szakértőt kell bevonni. A következőkben bemutatjuk, hogy mire irányulhat az üzleti tanácsadás, milyen esetekben lehet rá szükség és hogy valóban ez-e a legjobb döntés a cégek számára.

Mi az üzleti tanácsadás célja?

Az üzleti tanácsadás során a szakértő külső szemmel, kritikusan megvizsgálja a cég által felvázolt szituációt, az üzleti problémát, amire a szaktudása és tapasztalata segítségével megtalálja a leghatékonyabb megoldást. Ha távolabbi perspektívából nézzük, akkor a fő cél a cég értékének növelése, amit jellemzően a teljesítmény javításával érnek el. Ez egy óriási piac: a Management Consulting Services Market Research 2022-ben megjelent kiadványa a piacméretet 316,5 milliárd dollárra becsülte, az előrejelzések szerint pedig 2031-re elérheti a 811,3 milliárd dolláros nagyságot.

Az üzleti tanácsadó sokféle tudással rendelkezik, ami egyrészt általános üzleti, üzletvezetési tudás, másrészt pedig iparág-specifikus. A tanácsadó a céget először megismeri, felméri a helyzetet, a problémát, megtörténik az átvilágítás és a feltárás, majd pedig a tudása legjavát adva igyekszik olyan megoldási lehetőségeket, javaslatokat felvázolni a megbízó számára, amelyek hozzásegítik őt az üzleti céljaik eléréséhez. A jóváhagyást követően a javaslatokat bevezetik, a lekövetés során pedig a tanácsadó egy meghatározott ideig rajta tartja a szemét a bevezetett változásokon.

Milyen területeken lehet szükség üzleti tanácsadásra?

Az üzleti tanácsadás a fókuszterület alapján lehet például pénzügyi tranzakciós tanácsadás, technológiai tanácsadás, vezetési tanácsadás, kockázatkezelési tanácsadás. A tanácsadás tárgyát minden esetben az határozza meg, hogy mi a megbízó célja, milyen területeken tapasztal hiányosságot, hol számít az erősítésre.

Vannak olyan helyzetek, amikor különösen fontos lehet a külső szakértő bevonása, aki elfogultság nélkül, a szakmai tapasztalataira támaszkodva képes iránymutatást adni. Tipikusan ilyen helyzetek:

  • Ha a szervezet szeretné növelni a hatékonyságát: ehhez szükséges lehet a stratégia felülvizsgálata, a folyamatok áttekintése, optimalizálása, a pénzügyi revízió és a teljesítményértékelési rendszer felépítése.
  • Ha generációváltás zajlik: ebben az esetben készül egy generációváltási stratégia, megtörténik a folyamatok, a pénzügyek, a tartalékok, a veszélyek áttekintése és a cégértékelés.
  • Ha külpiacra lépés a terv: külpiacra lépéskor a célpiac felmérését végzi el a tanácsadó, előkészíti a tőkeexportot és javaslatokat tesz.
  • Ha válságkezelésre van szükség: ennek lényege a krízismenedzsment és a stabilizáció.

A Management Consulting Services Market felmérés alapján a fő kategóriák az alábbiak: stratégiai tanácsadás, operációs tanácsadás, pénzügyi tanácsadás, technológiai tanácsadás és humán erőforrás tanácsadás. A kutatás rávilágított arra, hogy az üzleti tanácsadáson belül a leggyakrabban operációs tanácsadásra volt szükség, ezt követte a pénzügyi tanácsadás, majd pedig a technológiai. A legkevesebben pedig HR és stratégiai tanácsadást igényeltek. A jövőben azonban változásra lehet számítani ezen a téren: a predikciók szerint a tanácsadásban a hangsúly a technológiai tanácsadás felé fog eltolódni, ezt pedig a pénzügyi és az operációs tanácsadás követi majd.

Mi a különbség az interim és a tanácsadó között?

Az üzleti tanácsadó és az interim vezető munkája hasonló, hiszen mindkettőt egy probléma, helyzet miatt keresi fel a cég, amit nem tud önerőből megoldani, ezért külső tudás bevonására van szükség.

A legfőbb különbség, hogy az üzleti tanácsadás szolgáltatás a legtöbb esetben a jóváhagyással és a bevezetés megkezdésével ér véget, illetve minimális lekövetéssel még egy meghatározott ideig a kapcsolat fennmarad. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a tanácsadó, ahogy a neve is utal rá, tanácsot ad a cégnek, hogy mit és hogyan kellene elvégezni a hatékonyság- és eredménynövelés érdekében.

Az interim szakértő ezzel szemben a tanácsok és tervek után nem száll ki, sőt! Az interim vezető a végrehajtásban is tevőleges szerepet vállal, irányítja a folyamatokat és gondoskodik arról, hogy a cég elérje a kitűzött célokat meghatározott időn és költségkereten belül. Az interim vezető meghatározott szándékkal érkezik a céghez, nem alkalmazott, nem szeretne a ranglétrán előre jutni, csak a célelérés lebeg a szeme előtt. Éppen ebben rejlik a hatékonyságának a titka.

Ha tehát a cégek nemcsak tanácsot szeretnének, hanem az adott problémát megoldani, akkor szerencsésebb, ha az interim vezető mellett döntenek, ő ugyanis a megvalósításban és a fenntartásban is közreműködik.

Az interim vezető bevonása valóban működik és ezt a tapasztalat is igazolja

Az interim vezető bevonása a fent felsorolt helyzetek valamelyikébe gyümölcsöző eredményt hozhat. Az Interim Kft. egyszer például egy amerikai családi vállalkozástól kapott megbízást, mivel a termelésüket szerették volna áttelepíteni Nyugat-Európába.

A problémát az jelentette, hogy az áttelepülést követően a kapacitáskihasználás alig érte el a 60%-ot. A projekt mellé egy olyan interim vezető állt, aki élelmiszeripari, gyártási, nagyvállalati tapasztalattal is rendelkezett. Erre a tudásra alapozva vágott bele abba, hogy felszámolja a termelési anomáliákat és a kapacitás kihasználását 90% fölé emelje. A kitűzött célokat az interim vezető az ötödik hónapban érte el, később pedig a vállalatnál maradva folytatta pályafutását ügyvezetőként. A részletes folyamatot esettanulmányban foglaltuk össze!

Az üzleti tanácsadó bevonása sok esetben okos döntés, ha azonban a tervek megvalósításában is számítani szeretnénk a szakértőre, akkor célravezetőbb az interim szolgáltatást választása.

Korábbi bejegyzéseink

Komplex projektek kihívásai
A problémafa
Karrierváltás: Kell-e váltani? - Az EmpowerHER konferencia kerekasztal-beszélgetésének tanulságai
VUCA helyett BANI?
Generációváltás – itt az ideje jól csinálni
Interim menedzser: nincsen megoldhatatlan probléma
Változásmenedzsment: a jövőre készülve
A problémamegoldás első lépése: a diagnosztizálás
Az üzleti modell folyamatos újragondolása: CEO-knak kötelező feladat
Kommunikáció fejlesztése: a jó vezetői kérdések ereje