Várható HR kihívások 2023-ban

Várható HR kihívások 2023-ban – így értékelődik fel a változásmenedzsment

A pandémia utóhatásai, az energiaválság, a szomszédban dúló háború és a romló gazdasági helyzet miatt a legoptimistább elemzések is nehéz évet prognosztizálnak 2023-ra. A változás elkerülhetetlen lesz valamennyi vállalat életében. A kérdés csak az, hogyan készülnek fel rá és elég hatékony lesz-e a változásmenedzsmentjük, amelyben természetesen a HR-nek is kiemelkedő szerepe van. 

Legújabb blog cikkünkben ezt a témát vettük górcső alá. Elemezzük a jövő év várható HR kihívásait, megnézzük miként értékelődik majd fel a változásmenedzsment és milyen szerepe lehet ebben egy interim menedzsernek

Milyen HR kihívásokra számíthatunk 2023-ban?

A vállalatok egyre kedvezőtlenebb gazdasági helyzettel és drasztikusan emelkedő inflációval néznek szembe. Ez többek között azt is jelenti, hogy a béremelések nem tudnak pénzromlás ütemével lépést tartani, ami az átlagkereset reálértékének csökkenéséhez és végső soron a munkatársak elégedetlenségéhez vezethet.

Kihívást okoz továbbá a COVID idején megváltozott munkarend és munkakörülmények integrálása a hosszú távú vállalati stratégiába. Emelett pedig a romló gazdasági helyzet miatti növekvő fluktuáció és kivándorlás miatt tovább erősödő munkaerőhiány is megnehezíti majd 2023-ban HR menedzserek munkáját. 

Mi lesz várhatóan a HR vezetők fókuszában?

Vezetők hatékonyságának támogatása

Napjaink munkakörnyezete minden korábbinál magasabb elvárásokat állít a vezetők felé, akiknek a vállalati szervezetben betöltött szerepük egyre bonyolultabbá válik. A munkavállalók részéről folyamatosan növekszik a szociálisan intelligens és humánus menedzsment, illetve ezzel együtt a hiteles, empatikus és rugalmas vezetők iránti igény. A HR-nek fontos szerepe és felelőssége van abban, hogy a vállalat vezetőit felkészítsék és támogassák ezeknek a változásoknak a sikeres végrehajtásában.

A belülről történő építkezés, valamint a vezetők készségeinek folyamatos fejlesztése kulcsfontosságú a sikeres és hatékony vállalati működés érdekében. A szervezeti célok összeegyeztetése a menedzserek saját elképzeléseivel és terveivel a szakmai fejlődésük irányáról valamint eszközeiről szintén a HR felelőssége. 

Munkatársak fejlesztése

„Nem az ügyfelek az elsők. Az alkalmazottak az elsők. Ha gondoskodsz az alkalmazottaidról, ők is gondoskodni fognak az ügyfeleidről.” Richard Branson, a Virgin Group társalapítójának elhíresült mondatai ezek, amelyek a munkavállalói élmény fontosságát világítják meg. 

A munkatársak folyamatos fejlesztését, valamint a munkavállalói élményt prioritásként és márkaépítő elemként kezelő vállalati kultúra kialakításának jelentőségét egyre több HR vezető ismeri fel hazánkban is. A munkatársak megértése, szakmai ambícióik és fejlődésük támogatása, az átlátható karrierút kijelölése, valamint a megfelelő kommunikációs platform kialakítása a menedzsment és a munkatársak között kulcsfontosságú jelentőséggel bír. Fontos továbbá a munkatársak bevonása fizikai és digitális munkakörnyezetük kialakításába illetve a szervezeti folyamatok fejlesztésébe a gördülékeny és optimális munkavégzés érdekében. Ezen folyamatok bevezetésével és optimalizálásával növelhető a munkavállalók elégedettsége, amely a fluktuáció enyhüléséhez vezethet.

A kiemelkedő munkavállalói élmény biztosítása a fluktuáció csökkentésének hatékony módja

A PwC 2022-es globális felmérése alapján – amelyben 500 magyar munkavállaló válasza is szerepel – minden ötödik munkavállaló nagy, vagy nagyon nagy valószínűséggel munkahelyet szeretne váltani az elkövetkezendő időszakban. A váltást fontolgató munkatársak számára a magasabb fizetés önmagában általában nem elegendő visszatartó erő.

Ezzel szemben a munkavállalói élmény fejlesztése és priorizálása a vállalati kultúrában egy olyan hatékony módszer a vállalatok számára, amely segíthet mind a munkatársak megtartásában, mind pedig az új munkavállalók toborzásakor. 

Toborzás

A toborzás várhatóan 2023-ban is a HR egyik fő fókusza és egyben kihívása is lesz. A KSH adatai szerint ugyanis 2022 II. negyedévének végén a betöltetlen álláshelyek száma 32%-kal volt magasabb az előző év azonos időszakához képest. A szakemberek szerint a jövő évben tovább nő majd a munkanélküliség, amely a vállalatok és HR-eseik számára még több kihívást és növekvő versenyt jelent a szakértetelmért. A történelmi csúcson lévő munkaerőhiány még egy fontos ok, hogy a cégek és HR vezetők alternatív toborzási és foglalkoztatási módszereket alkalmazzanak, mint például a passzív álláskeresők megcélzása, közösségi médián keresztül való toborzás, rugalmas munkavégzési hely biztosítása vagy interim menedzser bevonása.

Változásmenedzsment

Az otthoni illetve hibrid munkavégzés, valamint a digitális átalakulás trendjét és az ezzel járó változásokat a COVID világjárvány sokszorosan felgyorsította. Számtalan vállalat állt át  részleges, vagy teljes távmunkára szinte egyik napról a másikra és működött ebben a formában egy-másfél évig. Ennek következményeképp sok munkavállaló számára ma már legalább olyan fontos lett az otthoni munkavégzés lehetősége, mint a fizetés mértéke. 

A digitális átalakulás, valamint a hibrid- vagy távmunkavégzéssel járó változások a szervezeti folyamatokba és hosszútávú stratégiába való implementálása azonban még sok vállalatnál nem tőrtént meg, mert átfogó változásmenedzsmentet igényel. 

A magas infláció és az energiaválság miatt jövőre valamennyi szektorban, a cég méretétől függetlenül prioritásba kerül majd a költséghatékony működés. Ennek megvalósításához sok esetben olyan típusú változtatásokra van szükség – mind a létesítményben, mind pedig a szervezetben -, amelyre a vállalat életében még nem került sor, így nincs aki hozzáértő módon levezényelje ezt a folyamatot.

Sikeres változásmenedzsment interim menedzser segítségével

A fenti két példa mellett számos olyan helyzet lehet egy vállalat életében, amikor változásmenedzsmentre van szükség. Gyors és szakértő segítségre, amelyet belső erőforrásból nem mindig tud megoldani. Egy tapasztalt, hasonló projekteket sikeresen végigvitt interim menedzser hatékony megoldást nyújthat az ilyen helyzetekre. Kiválasztása hamar megtörténik, megbízása egyértelmű célokkal határozott időre, vagy feladatra szól. A kezdést követően gyorsan átlátja a helyzetet és azonnal értéket teremt munkájával. Az interim menedzsment megoldás segítségével a változás előtt álló cég nem csak időt, de pénzt is spórolhat.

Az alkalmazott vezető és az interim menedzser költségeinek összehasonlítása könnyen elvégezhető az interim kalkulátorunk segítségével.

Interim menedzser - tapasztalt szakember a sikeres változásmenedzsmentért

Összefoglalás

A romló hazai illetve nemzetközi gazdasági helyzet, az energiaválság és a poszt-Covid hatások miatt a 2023-as év a legtöbb vállalat számára várhatóan nehézségekkel teli lesz, ami a HR-re is nagy terhet ró majd. Az ilyen kihívásokkal tarkított időszakban a hatékony változásmenedzsmenten, valamint a megfelelő stratégia kialakításán és alkalmazásán akár a vállalat jövője is múlhat. 

Az Interim Kft. hazai és nemzetközi változásmenedzsment projektekben jártas kiváló szakemberekből álló interim menedzser csapata készen áll, hogy átsegítse a vállalatokat az előttük álló kihívásokkal teli éven.