Skip to main content

Interjú Uray Györggyel, az Interim Kft. projektmenedzserével

Interjú Uray Györggyel, az Interim Kft. projektmenedzserével

Azt mondják, hogy néha érdemes a folyamatokat helikopternézetből is megvizsgálni. Ez biztosan könnyen megy Uray György kollégánknak is, hiszen évekig pilótaként dolgozott. A vele kapcsolatos érdekességek sora azonban itt nem ér véget, hiszen „földre szállása” után, már céges környezetben, vezetőként éveken át volt ügyfelünk. Hivatalos nyugdíjba vonulása után kérésünkre átült az Interim székébe. Ismerjétek meg a nálunk projektmenedzserként dolgozó Gyurit, aki felbecsülhetetlen tapasztalatával segíti a vállalatokat az interim menedzserekkel való közös munkában!

Gyuri, hogyan kötöttél ki épp nálunk projektmenedzserként? Mit csináltál az Interim előtt?

Hosszú történet, de nem előzmények nélküli. Én alapvetően műszaki háttérből jövök, hiszen a nyíregyházi főiskola gépészmérnöki karán végeztem, az üzemmérnöki diplomám mellé megszereztem a repülőgépvezető szakszolgálati engedélyt is. Magyarán: pilóta (is) lettem, annyira, hogy a főiskolán is maradtam repülőoktatóként négy évig, majd a MALÉV-hez kerültem. Ennek keretében vezettem járatot a TNT cég számára, és tulajdonképpen velük, egy későbbi sikeres pályázat beadása után operations menedzserként kezdődött meg vezetői pályafutásom. Ezután több külföldi vállalat magyar vezetőjeként ismertem meg a logisztikai üzletág területeit, egyre több és több tudást szívtam magamba. 2023 január végén a menedzsertársammal felfejlesztett és masszívan nyereségessé tett Sonepar Magyarországról vonultam nyugdíjba.

Hogyan kerültél kapcsolatba az interim megoldásokkal?

Pályám során, különösen a Soneparnál több, hirtelen bekövetkezett vezetőváltással szembesültem. Az egyébként francia tulajdonú, de német területi irányítás alá tartozó hierarchiában magam mellé kaptam egy németországi, de magyar szabadúszó menedzsert. Közben egy német-magyar iparkamarai rendezvényen megismerkedtem az Interim egyik néhai tulajdonosával, az idén elhunyt Fekete Istvánnal. A vele folytatott beszélgetésekből még jobban megismertem az interim menedzser szolgáltatás lényegét és hasznát. 2011 végén úgy alakult, hogy a pénzügyi controlling vezetőnk hirtelen felmondásával rés támadt a felsővezetésben – ráadásul épp decemberben, a pénzügyi záráskor. Tehát nagyon szorított az idő, mi az Interim Kft-hez fordultunk, és egy kiváló jelöltet sikerült villámgyorsan találnunk és beállítanunk interim menedzser pozícióba.

Milyen eredménnyel lépett be az új ember, és meddig maradt nálatok?

3-4 hónapról volt szó, amelyet csont nélkül, ragyogó teljesítménnyel abszolvált a controlling területre érkezett átmeneti vezető. Az Interim szolgáltatását vettük igénybe egy főkönyvelőnk és az informatikai vezetőnk kényszerű pótlására is.

Hogy láttad, mi mutatta akkor, belülről az átmeneti vezetők előnyeit?

Szinte kivétel nélkül gyorsan kiismerték magukat a szervezetben, a szakmai oldaluk mellett az emberi személyiségük is nagyon rendben volt. Gyakorlatilag a betanulásuk időszaka rendkívüli mértékben redukálódott egy határozatlan idejű, vezető beosztású alkalmazotthoz képest. A feladatokat hamar megértették, megoldották, és hozzátették azt a pluszt, amit a vezetőktől egy menedzsment, a tulajdonosok méltán elvárhatnak.

Neked hogyan alakult az életed a nyugdíj után?

Habár az utolsó néhány évem nagyon szépen alakult eredményesség szintjén is, tudtam, hogy nem szeretnék már ügyvezetőként dolgozni. Olyan munkakört szerettem volna, ahol kisebb a rám eső felelősség, de ahol az évtizedek során felszedett tapasztalatomat, készségeimet használhatom, továbbadhatom. Ebben a helyzetben jött az Interim ajánlata, amelyre én boldogan igent mondtam.

Projektmenedzser áll a neved mellett. Mit jelent ez a mindennapokban?

Én vagyok az, aki a megbízót összeköti az interim menedzserrel. Ott vagyok a jelöltek kiválasztásánál, a bemutatásnál és a kapcsolattartásnál is. Igazából ez az, ami közel áll hozzám, ahol a képességeimet kamatoztatni tudom: első a people management. Repülőoktatóként is az volt a feladatom, hogy bizonyos képességeket másoknak átadjak – és most is ezt csinálom. 

Ügyfélként már megvan a tapasztalatod, de milyen belülről, az Interim Kft.-nek dolgozni?

Már az első találkozáskor láttam, hogy az interim menedzser mennyire jó megoldás. Szerintem sokkal több vállalatnak kellene tudnia erről a lehetőségről! Személyesen én is több olyan vezetőt ismerek, akik rettegnek attól, hogy egy nap valamelyik kulcsemberük felmond. Ez ráadásul természetes folyamat – kiégés vagy egy jobb ajánlat, esetleg karrierváltás miatt – és nem igazán lehet megakadályozni. Sokszor épp az látszik, hogy a vezető távozása egy folyamat eredménye. Ilyenkor nem elég a gap menedzsment, hanem mögé kell látnunk a dolgoknak, hogy mi vezetett idáig. A kezdet kezdetén ezért rengeteg mélyinterjút készítünk, hogy felfejtsük ezeket a szálakat, és megtaláljuk az okokat, illetve pontosan megtudjuk, hogy mire is van az ügyfélnek szüksége. Az ügyfelet meg kell érteni, mögé kell menni a problémájának. Ez sokkal komplexebb gondolkodást igényel, mint a korábbi feladatkörömben.

Van olyan, hogy mást gondol az ügyfél és te mást javasolsz?

Természetesen! Szerencsére az ügyfeleinknél már kivívtunk olyan szakmai reputációt, hogy elfogadják az ilyen irányú javaslatainkat is.

A kiválasztásnál milyen egyéb szempontokat veszel figyelembe?

Például azt, hogy a jelölt hogyan illik a szervezetbe, milyen típusú emberre van szükség egy adott hierarchia és cégkultúra viszonyában. Ezután igyekszünk célkitűzéseket, KPI-okat beilleszteni a megállapodásba, hogy az általunk javasolt interim menedzser munkája objektíven mérhető legyen.

Tegyük fel, hogy az interim már a megrendelőnél serénykedik. Mi a te feladatod még?

Ó, még mindig sok tennivalóm van ilyenkor is! Például magával a menedzserrel hetente egyszer-kétszer beszélgetek, illetve a megbízóval kéthetente egyeztetek a fejleményekről. Előfordul olyan helyzet is, hogy az eredetileg csak három hónapra alkalmazott interim menedzsernek a projekt végén még nincs meg az utódja, de hosszabbítani sem lehet a személlyel, mert már más feladatok felé kötelezte el magát a szerződésben lefektetett 3 hónap után. Az ilyen szituációkra is megoldást kell találnunk.

Mit jelent számodra a siker?

Ez egyszerű: a sikeres projektindulás és a később is elégedett megbízó.

Korábbi bejegyzéseink

Az interim menedzserek világa: INIMA Annual Survey2024
Vállalati Krízismenedzsment
OKR és KPI: vállalati előrehaladás követése
Munkaerő-gazdálkodás: a létszámváltozás dinamikája
Interim menedzsert csakis szolgáltatótól!
Hogyan függ össze a wellbeing és az interim menedzser?
Munkaerő-kölcsönzés: ez lenne a jövő foglalkoztatási formája?
Fejvadászat: szemezgetés a legjobbak közül
Üzleti tanácsadás: ez a legjobb módja a külső szakértő bevonásának?
Hiányszakmák: a beszerzőtől az orvosig, ember kell a gátra!