Fiatal nő prezentál

Változásmenedzsment – interim módra

A COVID-19 járvány hatására – de attól függetlenül is – folyton változó világunkban a változásmenedzsment kihívásai életünk minden területére begyűrűztek. 2021-ben nem kell menedzsernek lennünk ahhoz, hogy ezzel foglalkozzunk, elég csak eltölteni egy kis időt az élet nevű körforgásban… 

Ha azonban vállalati szemszögből vizsgáljuk a változásokat és azok szakszerű, tudatos kezelését – más szóval a változásmenedzsmentet, akkor látnivaló, hogy a feladatot érdemes olyanra bízni, aki nem sodródik az árral, hanem rutinosan mozog a változásmenedzsment terén. Nem meglepő talán, hogy voksunkat az interim menedzsment mellett tesszük le – de el is magyarázzuk, miért, illetve hozunk egy nemzetközi felmérést is, amely hasonló következtetésre ad okot.

Az INIMA 2021-es felmérés eredménye

Az INIMA (International Network of Interim Manager Associations) egy átfogó európai felmérés eredményeit tette elérhetővé a napokban. A friss adatok 750, jelenleg is interim menedzserként tevékenykedő tagtól származnak: a tanulmány részletes áttekintést ad az interim menedzsment 2021-es helyzetéről, beleértve az interim menedzserek és megbízóik demográfiai és szakmai elemzését is.

Cikkünk témája, a változásmenedzsment az első helyen végzett abban a képletes versenyben, hogy miről szólt a megkérdezett interim menedzserek legutolsó megbízatása. A válaszadók 14%-ka ugyanis a változásmenedzsmentet jelölte meg (megelőzve a szintén gyakori folyamatoptimalizálást – 8%, projektmenedzsmentet – 7% és üzletfejlesztést – szintén 7%).

A számokból egyébként az is kiderül, hogy e projektek harmada készülék-fejlesztő/gyártó, általános ipari illetve autóipari szektorban zajlott – ami nem jelenti persze, hogy ezeken a területeken lenne leginkább szükség a változásmenedzsmentre, de ha így lenne, az sem lenne nagy meglepetés.

Az összefoglaló tanulmány szerzője, Jonathan Selby sem tartja különösnek a változásmenedzsment ennyire kiemelkedő értékét, mivel – ahogy fogalmaz – az interim menedzserek “átmeneti ügynökök”, azaz kifejezetten rövidebb (vagy meghatározott) időre bízzák meg őket egy adott feladat elvégzésével, amelyről tudni lehet, hogy csak átmeneti. Mielőtt klasszikus interim menedzsment példákat hoznánk, vessünk egy pillantást a változásmenedzsment értelmezésére is! 

Miről is van szó valójában? Előveszünk egy klasszikus definíciót, amelynek alapján látni fogjuk azt is, hogyan vonható párhuzam az interim menedzsment és változásmenedzsment között, hol kapcsolódik e két fogalom.

fiatal nő magyaráz kollégájának

A változásmenedzsment úgymond tankönyvi vagy klasszikus definíciója

Változásmenedzsmentnek nevezzük azon folyamatok, eszközök, technikák összességét, amelyek a szervezeti változások kezelését segítik a legjobb végeredmény elérésére érdekében – az előkészítés legkorábbi szakaszától kezdve a megvalósításon keresztül a kitűzött célok eléréséig. A száraz definíció természetesen izgalmas projektekre utal, amelyek minden cégnél, minden változásmenedzsment projektben más és más valóságtartalommal jelentkeznek. A teljes folyamatra azonban általában ráhúzható a klasszikus modell, ami a következő:

  • A probléma felismerése és leírása.
  • A célkitűzések kidolgozása.
  • A siker pontos definiálása.
  • Információgyűjtés.
  • A megoldás kidolgozása és a döntés.
  • Pontos intézkedési terv kidolgozása.
  • Az intézkedések végrehajtása.
  • Az eredményesség ellenőrzése.

Ez kísértetiesen hasonlít egy interim menedzsment projekt általános lépéseihez, igaz? Nem véletlenül, hiszen a projektfeladat alapú interim menedzsmentet is legtöbbször egy adott változás, fejlesztés megvalósítására alkalmazzák, ahol hasonló lépések követik egymást. A következőkben ilyen helyzetekre hozunk néhány példát.

Klasszikus változásmenedzsment-helyzetek

Napjaink egyik legforróbb témája a digitális transzformáció. 2020 tavasza, a járvány megjelenése nehéz leckét adott fel azoknak a vállalatoknak, ahol a digitális vagy online munkafolyamatok még nem voltak elterjedtek. Ezeknek a cégeknek meg kellett oldaniuk, hogy a dolgozók az otthonukból is képesek legyenek egymással kommunikálni, elérni a munkavégzéshez szükséges adatokat és szoftvereket, anélkül hogy a munkavégzés megszokott helyét egyáltalán érintenék.

Ez persze kissé szélsőséges példa, hiszen hirtelen kellett váltani – szerencsére a szervezetek kvázi normál életében ennél jóval tervezhetőbb, stratégiai szempontok szerint végig vihető változásmenedzsment projektekről is beszélhetünk.

Egy üzleti tevékenység külföldi elindítása, új gyártósor felállítása, strukturális átszervezés, tulajdonosváltás, stb. – csak néhány azok közül a nagy horderejű változások közül, amelyhez érdemes külső segítséget is igénybe venni. A szervezetben ugyanis bármennyire szakképzett, rátermett személyek dolgoznak, a saját átváltozásukat illetve adaptációjukat nem lesznek képesek úgy menedzselni, mint egy külső, objektív szakértő.

Változásmenedzsment – interim módra

Az említett objektív szemlélet, és a komoly – akár több évtizedes (!) – szakmai tapasztalat az, amiért leggyakrabban interim menedzserekhez fordulnak a változás előtt – vagy alatt – álló vállalatok. Az interim menedzsment ajánlata ugyanis elég kecsegtető: annyi ideig segít a szakértő, ameddig szükséges, és a világos célok elérése vezérli – nem folyik bele az ügyes-bajos vállalati dolgokba, ahogy mondani szoktuk, a vállalati politikába.

Mi az interim.hu csapatával épp ilyen interim menedzserek szolgáltatásával foglalkozunk: a szakértő mellett dedikált projektmenedzser is segíti a megvalósítás folyamatát, így a megbízó, az interim menedzser és az interim szolgáltató kéz a kézben viszi és közösen felügyeli a projektet. Itt olvashatsz bővebben az interim menedzsmentről.