Egy viszonylag új, egzotikusan csengő HR fogalom a sabbatical, ami egyszerre jelenthet megoldást a munkavállalónak, és komoly kihívást a cégeknek. Mi az a sabbatical – vagy más néven alkotói szabadság? Miért mennél el egy teljes évre – és hogyan térhetsz vissza? Mit tehetsz cégvezetőként, ha sabbatical-ra megy az egyik kulcsembered? Ezekre a kérdésekre keressük a választ cikkünkben – kivesézzük a sabbatical fogalmát, minden nézőpontból.
A sabbatical jelentése
Röviden úgy lehetne megfogalmazni, hogy ez egy hosszú idejű, fizetés nélküli szabadság. A normál vakációval ellentétben a legrövidebb sabbatical is néhány hónapos, de inkább a fél éves és egy éves időtartam népszerű.
Az egzotikus hangzású név a héber “shabbat” szóból ered, és bibliai vonatkozása is van: a „sabbatical year” – magyarul a szombatév – a termőföld hetedik éve, amikor nem vetnek rá, hanem megpihen és feltöltődik (Mózes harmadik könyve, 25. fejezet) – de ugyancsak kapcsolható a hetedik naphoz is, amikor a teremtő megpihent. A közös vonás tehát az átmeneti leállás, feltöltődés – kiszakadás egy időre abból, ami addig volt: a munkavállaló kipiheni a fáradalmakat, a stresszt, megvalósítja régóta dédelgetett álmait, legyen az egy könyv megírása, egy világkörüli út, egy új vállalkozás beindítása – vagy akár egy átképzés.
Hazánkban átlagosan 5-7 év munkaviszony után szokás a sabbatical lehetőségét előhozni. Külföldön már jóval elterjedtebb, és a tapasztalatok alapján úgy tűnik, a rendkívüli és hosszú távollétből mindkét fél számára előnyös – de persze vele járó a komoly kihívásokról is szót kell ejteni. Nézzük meg közelebbről, mit jelent az alkotói szabadság munkavállalói és munkáltatói oldalról!
Sabbatical munkavállalói szemmel
Hosszú éveket dolgoztál le, alig volt időd a saját személyes céljaiddal haladni, és az is lehet, hogy már nagyon felgyűlt a sok stressz, kialvatlanság, munkahelyi konfliktus… és kapsz egy évet, hogy regenerálódj, majd újult erővel visszatérhess – élnél vele? A munkavállalók nagy része igen (egyes kutatások 70% feletti hajlandóságot mutatnak), és a világ vezető cégeinek több, mint 20%-ka ajánl is már sabbatical lehetőséget.
Nem csak neked izgalmas ez, hanem mindenkinek: a téma népszerűsége egyre nő. Egyre több sabbatical-ról szóló cikk jelenik meg, és Linkedin-en is biztos láttál már olyan ismerőst, aki épp sabbatical-on tölti idejét.
A sabbatical lehetősége tehát egyre inkább perspektívára kerül a munkahelyeken. Amire munkavállalóként figyelned kell:
- Alapuljon kölcsönös megegyezésen. Neked és a vezetőségnek is legyen világos, mi ezzel a célod, és mikor térsz vissza. Előny, ha olyan tevékenységet, képzést, önfejlesztést is be tudsz szervezni, amiből a cég is profitál – így jóval kedvezőbb fogadtatásra számíthatsz részükről.
- Ha a negatív dolgok miatt érzed szükségét, fontos, hogy ne várd meg a kiégést, amikor már túl késő lenne (a témáról ebben a cikkben írtunk bővebben): ez esetben puszta menekülésről lesz szó, és nem biztos, hogy a helyzet megoldódik, mire az időtartam lejár.
- Biztosítsd, hogy megmaradjon a pozíciód, mire visszatérsz. Ez bizalmi ügy is, de nem árt többször átbeszélni a feletteseiddel a kérdést. Ajánlhatod az interim menedzsment koncepciót is, mint kiváló, határozott idejű helyettesítést: így kész megoldással szolgálsz, mielőtt még problémát vetne fel a távolléted.
Sabbatical munkáltatóként
Felfoghatod lehetőségként, amivel kiemelheted magad az álláspiacon – hazánkban ugyanis még csak kevés cég nyújt ilyen előnyöket. De az is lehet, hogy épp a sabbatical lesz szükséges egy kulcsembered megtartásához, és ezért kezdesz foglalkozni vele. Amire munkáltatóként fontos figyelned:
- Ne várd meg, amíg kiég az embered. Egy pár évvel ezelőtti kutatás szerint a britek 50%-ka a stressz miatt megy sabbatical-ra. Ilyen esetben megnő a kockázata, hogy az illető már nem akar visszatérni a pozíciójába, inkább máshol keres megoldást.
- Próbálj a lehető legjobban kijönni a szituációból – bár már az is jó, hogy támogatod a kollégád céljait. Ha viszont olyan célokat is rögzíteni tudtok, amelyek a pozíciója szempontjából hasznosak – pl. továbbképzés, akkor mindketten a legjobban járhattok.
- Biztosítsd az embered helyét, mire visszatér – ez ugyanis az egyik fő visszatartó ok, amiért a sabbaticalra vágyó alkalmazott mégsem meri meghozni e döntést. Ne szűnjön meg a pozíció, és csak határozott ideig töltse be azt egy új személy. Erre kiválóan alkalmas az interim menedzsment, lásd lentebb.
Így pótolhatod a vezetődet sabbatical idején
Kiesik tehát egy vezető, akinek munkája elengedhetetlen. A pozíciót azonnal be kell tölteni, legalábbis nem később, mint a sabbatical kezdete, de még jobb, ha már előbb betanítható és felkészíthető a leendő helyettes. A pótlásra általában két lehetőség kínálkozik:
- Kiválasztás illetve előléptetés a meglévő munkaerőből. Ennek veszélye, hogy nem lehet előre tudni, tényleg megvan-e minden készsége és képessége az illetőnek az adott pozícióra; továbbá, nem túl csábító munkavállalóként csak határozott időre szerződni, nem tudva, mi következik azután. Ha meg is valósul az új felállás, és az alkalmazott helytáll, valószínűleg ő maga lép tovább, egy stabil, határozatlan idejű pozícióba.
- Új kolléga szerződtetése. Akár saját magad rekrutálsz, akár fejvadászt vonsz be, a határozott idejű munkaviszony sok jelentkezőt lemorzsol majd. Léteznek azonban olyanok, akik kifejezetten ideiglenes helyettesítésre szakosodtak: ők az interim menedzserek.
Szerződtess interim menedzsert
Az interim menedzsment koncepció határozott idejű vezető pótlást jelent– külsősként szerződtethetsz egy profit. Alkalmazása számos előnnyel jár, a legnépszerűbbek:
- általában túlképzett, nagy tapasztalattal rendelkező személy
- kifejezetten határozott idejű projektet keres, így nem probléma, hogy majd el kell búcsúznotok a végén
- nem jár az alkalmazotti munkaviszony kiadásaival – költségként számolhatod el a munkáját
E cikk szerzője pedig egy interim menedzsereket szolgáltató cég: az interim.hu, közel két évtizedes tapasztalattal bír a határozott idejű vezető pótlásban, és több száz rátermett interim menedzserrel van felvértezve.
Ha legközelebb felmerül a sabbatical, munkáltatóként nem kell megijedned – egyszerűen pótólhatod az emberedet, egy kölcsönösen előnyös (win-win) konstrukcióban. Olvass bővebben a témáról, vagy kérd ingyenes konzultációnkat.