Pénzügyi terület rendbetétele

Alaphelyzet

A regionális CFO megbízta az Interim Kft.-t, hogy a hirtelen kilépett magyarországi pénzügyi vezetőt a lehető leghamarabb interim jelleggel pótolja, amíg a társaság a következő pénzügyi vezetőt fel nem veszi. Ez 3 hónap volt. A magyarországi cégcsoport 9 cégből állt. Az interim pénzügyi vezetőnek azonnal át kellett vennie a napi feladatokat és a betervezett projekteket.

Projekt feladatok

– egy társaság végelszámolásának elkezdése
– futó ÁFA adóvizsgálat befejezése
– határon átnyúló összeolvadás folytatása
– SAP-ba egy adott társaság integrálása
– egy újonnan majd a cégcsoportba belépő társaság konszolidációba való bevonása a meglévő SAP jelentésrendszeren keresztül
– különböző belső utasítások elkészítése
– belső folyamat feltérképezése és javaslatok tétele, ha szükséges
– adóbevallások átnézése beadás előtt, ellenőrzés
– utalási csomagok ellenőrzése utalás előtt (számla szintig)
– futó jogi ügyek pénzügyi vonzatainak figyelemmel kísérése
– belső ellenőrzéshez az SAP beállítása
– bankgaranciák hosszabbítása, bankokkal tárgyalások
– napi ad hoc feladatok elvégzése.

Eredmények

A feladatok előre nem voltak teljes körűen definiálva, így menet közben rengeteget változtak. A prioritások sem voltak felállítva, így az interim pénzügyi vezetőnek kellett kitalálnia, mi lesz a fontos. A társaság belső felépítése is változóban volt, így az is kihívás volt, hogy a megfelelő emberekkel tartsa a kapcsolatot az adott feladat elvégzése céljából. Mivel a régiós CFO mindig úton volt, így a helyi pénzügyi vezetőre hárult az a feladat, hogy a helyi csapatot úgy irányítsa, hogy a régiós CFO-nak ezzel ne legyen sok dolga.

A legnagyobb kihívás pedig az volt a feladatban, hogy a pénzügyi vezető az első pillanattól kezdve úgy kapta az információkat és feladatokat a régiós vezetőtől, mintha 20-30 éve itt dolgozna, és minden régi történetet (amely még mindig kihat a mostani helyzetre) ismerne.

Mivel az interim pénzügyi vezetőnek igen széleskörű tapasztalata volt az ilyen ügyek intézésében, hamar felvette a fonalat (kb. egy hét alatt), és felállította a fontossági sorrendeket (a változó elvárások ellenére).

Az ügyfél láthatóan elégedett volt ezzel a szolgáltatással annak ellenére is, hogy a kommunikáció időnként nem volt egyszerű a nyelvi akadályok (csak angolul lehetett mindenhez hozzájutni) és a távolság miatt, hiszen sokat kellett telefonon is értekezni.

Konfliktusok időnként adódtak, hiszen ez a hirtelen változás a szakterületek vezetőinek is problémát jelentett, és időnként nem vették komolyan a pénzügyi vezetőt, hiszen “csak interim”.

Miután a szakmai becsületét megszerezte a csapatok előtt, utána már nem volt ezzel sem gond. A helyi pénzügyi vezetőnek a legnagyobb szerencséje az volt, hogy a pénzügyi osztályon dolgozók kivétel nélkül becsületesen és jól dolgozó kollégákból álltak, és hamar rá lehetett jönni, hogy a munkájukban komolyan meg lehet bízni.