fehér blúzos vezető beosztású nő

Ha ezek jellemzők rád, te is lehetsz interim menedzser (4 tulajdonság)

Nemrégiben izgalmas szavazásra invitáltuk a Linkedin népét: kíváncsiak voltunk, mit gondolnak, melyek az interim menedzserek legfőbb tulajdonságai. Másképp fogalmazva: mik azok a jellemzők, amelyek nélkül nem lehet valaki jó interim menedzser? Az eredmények már rendelkezésre állnak, úgyhogy következhet az elemzés!

Mi az az interim menedzser?

Azon olvasóink számára, akik még csak most ismerkednek a fogalommal (a többiek ugorhatnak a következő bekezdésre): az interim menedzsment egy modern HR koncepció ideiglenes pozíciók illetve speciális projektfeladatok betöltésére. Ahogy weboldalunkon is szerepel: “az interim menedzser egy kiváló szakember (legtöbbször vezető) egy adott időszakra vagy feladatra”.

Tehát tipikusan olyan tevékenységről van szó, amely meghatározott ideig tart, jelentős tapasztalatot igényel, és általában vezetői pozíciók betöltésével jár. Ez azonban nem alkalmazotti munkaviszony: ezek a menedzserek külsősként dolgoznak.

Az interim menedzserek afféle magányos hősök: általában előre ismert időre szerződnek, majd szerződésük lejártával, feladatuk teljesítésével – a következő cégnél folytatják. Egy csődközeli állapotból való megmentéstől egy új termelési egység beindításán át a startupok felvirágoztatásáig számos területen helytállnak, bevetésüket pedig az interim.hu könnyíti meg – ugyanis mi kifejezetten interim menedzser szolgáltatással és az ehhez kapcsolódó projektmenedzsmenttel foglalkozunk. 

Így el is érkeztünk ahhoz, hogy megnézzük, az általunk biztosított kiváló interim menedzsereknek melyek a legfőbb tulajdonságai.

ket oltonyos ferfi dolgozik egy probleman

Ilyen egy interim menedzser (szerintetek)

Ha követsz minket Linkedinen (reméljük így van, ha még nem, itt megteheted), talán te is láttad a szavazást, amiben az interim menedzserek legfőbb tulajdonságaira voltunk kíváncsiak (2021 júniusában). 

Fontos leszögeznünk: a szavazás nem volt reprezentatív, hiszen nem mi jelöltük ki a megkérdezetteket: részben a Linkedin algoritmusára volt bízva, hogy kihez jut el a kérdés. Az viszont ismeretes, hogy a kérdést megválaszolók között voltak HR szakemberek, interim menedzserek, illetve cégek, amelyek már alkalmaztak interim menedzsereket, vagy épp azt fontolgatják. Szép számban kattintottak: 111 szavazat gyűlt össze, amit már elégnek vélünk ahhoz, hogy lehessen elemezgetni az eredményt.

Visszatérve a fő kérdésre: melyek az interim menedzser legfőbb tulajdonságai? Nézzük a válaszlehetőségeket és az eredményeket:

  • jó vezetői készség (17%)
  • szakmai felkészültség (20%)
  • reziliencia, rugalmasság (48%)
  • objektivitás (15%)

Ha esetleg te is szavaztál, érezhetted, hogy nem volt könnyű a választás, hiszen valahol mindegyik tulajdonság kötelező kellék az interim menedzser sikeréhez – továbbá, mivel csak egyet lehetett választani, szavazatoddal egyúttal mindhárom másik tulajdonság fontosságát hátrasoroltad. 

A várakozás tehát izgalmas volt – most pedig a mélyére ásunk, vajon miért így alakultak a számok. Kezdjük a legfontosabbal, és haladjunk a legkevesebb szavazatot kapott tulajdonság felé!

Reziliencia, rugalmasság (48%)

A pszichológiában és az emberi erőforrásmenedzsmentben is egyre többet emlegetett fogalom, a reziliencia került a dobogó első helyére. Röviden megfogalmazva a reziliencia “a rugalmas ellenállási képességünket jelenti, azaz a reaktív képességet, hogy erőteljes, meg-megújuló, vagy akár sokkszerű külső hatásokhoz sikeresen adaptálódjunk” (forrás: Wikipedia).

És hogy miért nyerhette meg a szavazást – nem is kevéssel? Szerintünk több oka is van, hogy minden második szavazó szerint a reziliencia a legfőbb interim menedzser tulajdonság. Részben azért, mert az interim menedzsernek folyton meg kell újulnia, hiszen minden megbízatása új környezetet jelent: új problémákkal szembesül, új kapcsolati hálóba lép, és az ezzel járó új konfliktusok is mind-mind alkalmazkodásra és megújulásra késztetik. 

Másrészről talán a fogalom aktualitása, már-már trendi mivolta is hatással volt az eredményekre: a koronavírus kapcsán ugyanis rengeteget foglalkoztak a reziliencia szerepével a pszichológusok, HR szakértők, szociológusok – jóformán mindegyik szakma, amelyik az emberi viselkedéssel, érzelmekkel dolgozik. 

Úgy tűnik, nem lehet eleget ismételni a már régóta ismert darwin-i igazságot: nem a legerősebb, legjobb, leggyorsabb éli túl, hanem az, aki a legjobban képes alkalmazkodni. Az interim menedzser épp ebben kiváló: mindig az adott projekthez alkalmazkodik, és (akár) több évtizedes tapasztalatát az aktuális problémák megoldására adaptálja.  

menedzserek kozosen dolgoznak egy feladaton az irodában

Szakmai felkészültség (20%)

Minden ötödik szavazó szerint a szakmai felkészültség az interim menedzserek legfőbb tulajdonsága. A jóval alacsonyabb eredmény oka talán az, hogy sok esetben nem egy adott szakembert, hanem inkább a vezetőt pótolják az interim menedzsmenthez fordulva (természetesen az adott terület vezetéséhez szükséges szakértelemtől nem lehet eltekinteni).

Az is lehet, hogy a szavazók a kommunikációs készségeket fontosabbnak vélik: hiszen ha egy menedzsernek nincs meg a szükséges információja, akkor képesnek kell lennie arra, hogy tudja, kit és hogyan kell megkérdeznie – így gyűjtve össze a döntéshez szükséges információkat. Ez pedig, kifejezetten vezetői szinten, egyes esetekben a szakmai felkészültségnél is többet érhet.

Jó vezetői készség (17%)

A viszonylag alacsony eredmény okának valószínűleg az tehető, hogy nem minden esetben vezetőt pótolnak interim menedzserrel: hanem adott szakértelmet kívánó feladatköröket töltenek így be a vállalkozások, legyen az határozott idejű pótlás, vagy egyedi projektfeladat. 

Ezt a kettősséget mutatja az is, hogy hasonló megoszlást kapott a szakmai felkészültség és a jó vezetői készség: hiszen mind egyedi projektfeladatra, mind ideiglenes vezetőpótlásra bevált módszer az interim menedzsment.

Objektivitás (15%)

A legalacsonyabb szavazatot elért objektivitás minket is meglepett, hiszen épp a vállalati politikától, céges konfliktusoktól mentes “külső” szemlélő ne lenne objektív? Valószínűleg a szavazók is úgy gondolják, hogy természetesen fontos az objektivitás, csak épp a másik három tulajdonságot még fontosabbnak találják. 

Másfelől úgy is gondolhatják, hogy igenis a nagy tapasztalat az, ami még a szubjektivitást is megengedi az interim menedzsernek: a zsigeri megérzéseket, az intuíciós készséget, amit nem könnyű – sőt, sokszor lehetetlen – objektív módon indokolni.

Mindkettőben van igazság, így nem is szeretnénk ezt eldönteni. 

Ha szívesen részt vennél következő felmérésünkben, kövess minket Linkedinen – illetve ha e cikk kapcsán megosztanád saját gondolataidat, szívesen meghallgatunk az info@interim.hu email címen.

Ha pedig te magad tervezel interim menedzserként tevékenykedni, itt jelentkezhetsz adatbázisunkba.