2021 nyarán nagy fába vágtuk a fejszénket: egy átfogó felmérést készítettünk hazai vezetőkkel az interim menedzsmentről. Ismerik? Használták már? Mik a tapasztalataik? Részletes beszámolónk következik a felmérés eredményeiről.
A felmérés részletei
Melyik az a platform, amin jelen vannak a cégek, vezetők, HR-esek – tehát a felmérésünk legfőbb célcsoportja? Természetesen a Linkedin. A “céges közösségi média” kiváló felületet nyújtott kutatásunknak: több, mint 700 személyt kerestünk meg közvetlenül, és egészen eredményesnek mondható (15% feletti – 109 személy) kitöltési aránnyal kaptunk tőlük értékes visszajelzéseket.
A kitöltők közel kétharmada középvezető illetve egy adott terület szakértője volt, rajtuk kívül felsővezetők, HR specialisták, felsővezetők és cégtulajdonosok véleményét is kideríthettük. A válaszadók kb. egyharmada 1000 fő feletti cégnél dolgozik, nagyobb részük vegyesen kis- és középvállalatoknál.
Nézzük tehát, milyen az interim menedzsment lenyomata 2021-ben, Magyarországon.
Az interim menedzsment szinte mindenkinek ismerősen cseng
A felmérés egyik leglátványosabb eredménye az volt, hogy az interim menedzsment már rég nem ismeretlen fogalom: a válaszadók 90%-a már találkozott a kifejezéssel, sőt: 41%-a már dolgozott is interim menedzserrel (akár kollégaként, akár megbízóként), és 47% ismer olyan céget, amely konkrétan meg is bízott interim menedzsert.
Ami hab a tortán, és a legjobban eső eredmény: azok a cégek, amelyek már dolgoztak interim menedzserekkel, 88%-uk más cégeknek is ajánlaná ezt a szolgáltatást!
Helyzetek, amikor az interim menedzsmenthez fordulunk
A megkérdezett cégek 34%-a igénybe vette már az interim menedzsment szolgáltatást. Kíváncsiak voltunk, mik a legfőbb helyzetek, amelyek ezt a döntést eredményezték – a válaszok pedig szépen hozták az interim menedzsment “tankönyvi” definícióját, miszerint általában két fő helyzetre ideális: munkaerő pótlás esetére, illetve egyedi projekt / változásmenedzsment helyzetben.
De hogy konkrétumok is elhangozzanak: 37,5% vette igénybe az interim menedzsmentet vezetőpótlásra (személyes vagy egészségügyi okokból ideiglenesen távollévő vezető esetén – pl. szülési szabadság), 25% pedig vissza nem térő személy pótlására (tehát felmondást, vagy elbocsátást követően).
Fontos megjegyezni, hogy e kérdésben a válaszlehetőségek között átfedések is voltak, így a százalékos eredmények nem különülnek el egymástól szigorúan.
Bár mindössze 3% esetén, az alkotói szabadságra távozó kolléga helyettesítése is felmerült. A téma kezd itthon is egyre népszerűbb lenni, ha bővebben érdekel, ajánljuk korábbi cikkünket: Sabbatical-ra mentem, hidd el mindkettőnknek jó lesz
A legfőbb ok pedig egyértelműen a speciális projektfeladatok témája lett: a kutatásban résztvevők 47%-a interim menedzserekkel oldott meg különböző változásmenedzsment kihívásokat (pl. cégátalakítás, irányítási rendszer váltása), 34% pedig növekedésmenedzsmentre vonta be őket, legyen szó akár új termék, divízió bevezetéséről, új gyártósor indításáról vagy új piacra való belépésről.
Legfőbb okok, amiért az interim menedzsment mellett döntünk
Miután feltártuk a helyzeteket, amelyek megoldására interim menedzsert hívtak, arra is kíváncsiak voltunk, miért az interim menedzsmentre esett a választás – és miért nem más (hagyományos) megoldásra (pl. fejvadász megbízása).
A válaszokban itt is voltak átfedések, így a százalékokat nem érdemes összeadni, viszont a két leggyakoribb ok az azonnali munkába állás (61% – 31 válaszadóból 19-en) és a biztos szakmai háttér / bizonyított szakmai tapasztalat (74% – 31-ből 23-an) voltak. A megkérdezettek kb. harmada az igényfüggő rendelkezésre állást emelte ki (pl. heti 3 napos, rugalmas beosztás), míg a felmérésben résztvettek közel negyede az őszinte – sokszor fájó – objektivitásra tette a voksát (a válaszlehetőség így szólt: “Nem azt mondja, amit hallani szeretnél, hanem amit hallanod kell”).
Jövőbeli kilátások az interim menedzsmentre
Afelől a felmérés előtt sem volt semmilyen kétségünk, hogy az interim menedzsmentet már igénybe vett cégeknek mennyire pozitív a tapasztalatuk (ebben hiszünk, és ezért dolgozunk nap mint nap), így jóleső megerősítésként nyugtáztuk az eredményt. Az viszont igazán izgalmassá teszi a jövőbeli lehetőségeket, ha tisztán látjuk: akik még nem vettek ilyen szolgáltatást igénybe – miért nem tették, illetve milyen esetekben gondolkodnának el rajta.
A megkérdezettek kb. felének (53% – 34-en a 64 válaszadóból) az indok egyszerűen annyi, hogy még nem volt szükségük interim menedzsmentre. Elképzelhető, hogy ha adódtak is szituációk, amelyeket interim menedzsmenttel lehetett volna orvosolni, végül másképp oldották meg. Ilyen és hasonló szituációkról írunk korábbi cikkünkben: 5 rizikós vállalati helyzet, amihez érdemes megfontolnod egy interim menedzser bevonását.
Mások úgy vélekednek, hogy a “szervezeten belül igyekszünk megoldani a problémákat, mert szükséges a házon belüli szakértelem” – e válaszlehetőséget a kitöltők 36%-a jelölte be. 17% szerint pedig a tevékenységük túl komplex ahhoz, hogy egy újonnan érkező hatékony lehessen.
A válaszadók több, mint tizede “egyéb” okokra hivatkozott, amelyek sokrétűek lehetnek. Épp erről a témáról beszélgettünk Lengyel Péter társalapítónkkal nem olyan régen: Ezért nem bízunk az interim menedzsmentben
A fenti okok ellenére ezen cégek között is nagyfokú nyitottság van az interim menedzsment alkalmazására – csupán néhány százalékuk állítja, hogy egyáltalán nem venné igénybe. A legtöbben változás- (45,5%), válság- (40%) és növekedésmenedzsment (33%) célokból, illetve vezetőpótlásra (47%) alkalmaznák, de meglepően sokan, a válaszadók pontosan egyötöde a koronavírus járvány okozta helyzet megoldását várnák az interim menedzsmenttől.
A te cégedben is volt már olyan helyzet, amihez megoldás lett volna az interim menedzsment? Kíváncsiak lennénk a te tapasztalataidra is: keress fel minket bizalommal.
Ha izgalmasnak találod a felmérés eredményét, esetleg te is szívesen részt vennél egy hasonló kutatásban a jövőben, kövess minket Linkedin csatornánkon!
A kérdőív eredményei:
Szenioritási szint (109 válasz)
Felsővezető | 34 | 31,5% |
Középvezető | 34 | 31,5% |
Szakértő | 19 | 17% |
Tulajdonos | 18 | 16% |
Egyéb | 2 | 2% |
Nem töltötte ki | 2 | 2% |
Cég mérete (109 válasz)
1-50 fő | 21 | 20% |
50-500 fő | 40 | 37% |
501-1000 fő | 12 | 11% |
1000 fő felett | 34 | 32% |
Találkozott-e már az interim kifejezéssel? (109 válasz)
Igen | 98 | 90% |
Nem | 11 | 10% |
Milyen szituációban találkozott a kifejezéssel? (98 válasz, több választ lehetett jelölni)
Cégünk egyik profilja az interim mérnöki szolgáltatás | 1 | 1,5% |
Dolgoztam már interim menedzserként | 17 | 17,3% |
Dolgoztam már interim menedzserrel | 40 | 41% |
Interim mérnök | 1 | 1,5% |
Ismerek olyan céget, akik már alkalmaztak interim menedzsert | 46 | 47% |
Ismerős volt már interjún interim menedzser pozícióra | 1 | 1,5% |
Kerestem interim managert a megbízóinknak | 1 | 1,5% |
Jelentkeztem interim menedzsernek | 1 | 1,5% |
Mi is nyújtunk Interim menedzser szolgáltatást | 1 | 1,5% |
Olvastam vagy hallottam róla | 28 | 28,5% |
Beszéltem ilyen szolgáltatást nyújtó cégekkel | 1 | 1,5% |
Egyéb | 1 | 1,5% |
Nem töltötte ki | 11 | 11% |
Az interim menedzser kiváló szakember és tapasztalt vezető egy adott időszakra vagy feladatra. Az interim menedzsment egy innovatív módja a vállalaton belüli ideiglenes (időszakos), közép- felsővezetői hiány kezelésének. A definíciót ismerve venne igénybe interim szolgáltatást? (11 válasz)
Helyzetfüggő | 5 | 46% |
Igen | 3 | 27% |
Nem | 3 | 27% |
Milyen szituációban venne igénybe interim szolgáltatást? (11 válasz, több választ lehetett jelölni)
Alkotói szabadság | 3 | 27% | ||
Vezetőpótlás személyes vagy egészségügyi okok miatt | 3 | 27% | ||
Válságmenedzsment | 7 | 64% | ||
Cégeladás | 3 | 27% | ||
Növekedés-menedzsment | 3 | 27% | ||
Felmondás, elbocsátás | 1 | 9% | ||
Generációváltás | 1 | 9% | ||
Speciális ismereteket igénylő projekek vezetése | 1 | 9% | ||
A COVID-19 miatt kialakult váratlan helyzet | 2 | 18% |
Milyen tényezők hatására döntene interim menedzser alkalmazása mellett? (11 válasz, több választ lehetett jelölni)
Adott szituációra ez legjobb/megfelelő döntés | 1 | 9% |
Azonnali munkába állás | 2 | 18% |
Biztos szakmai háttér és bizonyított tapasztalat | 8 | 73% |
Nem azt mondja, amit hallani szeretnél, hanem amit hallanod kell | 7 | 64% |
Igényfüggő rendelkezésre állás (pl.: heti 3 nap) | 2 | 18% |
Költséghatékony megoldás | 4 | 36% |
Széleskörű kapcsolatrendszer | 2 | 18% |
Az Ön vállalata vett már igénybe interim szolgáltatást? (98 válasz)
Igen | 33 | 34% |
Nem | 65 | 66% |
Milyen tényezők hatására döntött az Ön vállalata interim menedzser alkalmazása mellett? (31 válasz)
Azonnali munkába állás | 19 | 61% |
Biztos szakmai háttér és bizonyított tapasztalat | 23 | 74% |
Igényfüggő rendelkezésre állás (pl.: heti 3 nap) | 10 | 32% |
Nem azt mondja, amit hallani szeretnél, hanem amit hallanod kell | 7 | 22,5% |
Költséghatékony megoldás | 5 | 16% |
Széleskörű kapcsolatrendszer | 2 | 6,5% |
Rugalmas megoldás | 1 | 3% |
Milyen volt a tapasztalat a szolgáltatással kapcsolatban? (33 válasz)
Alulmúlta az elvárásokat | 4 | 12% |
Elvárásoknak megfelelően teljesített | 28 | 85% |
Elváráson felül teljesített | 1 | 3% |
Ajánlaná ezt a modellt az Önökéhez hasonló cégeknek, vagy hasonló problémával küzdő cégeknek? (33 válasz)
Igen | 29 | 88% |
Nem | 4 | 12% |
Ha ismeri a szolgáltatást, de még nem alkalmazta, mi volt az oka? (64 válasz)
A szolgáltatás túl költséges | 6 | 9,3% |
A tevékenységünk túl komplex ahhoz, hogy egy újonnan csatlakozó hatékony lehessen | 11 | 17% |
Szervezeten belül igyekszünk megoldani a problémákat, mert szükséges a házon belüli szakértelem | 23 | 36% |
Tartunk a vállalati üzleti titkokba való bevonástól | 3 | 4,7% |
Még nem volt szükségünk interim menedzserre | 34 | 53% |
Egyéb | 8 | 12,% |
Milyen szituációban venne igénybe interim szolgáltatást? (66 válasz)
A saját cégemben nem tudok elképzelni olyan szituációt, amelyben alkalmaznék interim managert. Nagyvállalat esetében ugyanakkor bármelyik lenti esetben el tudom képzelni. | 1 | 1,5% | |||
Alkotói szabadság | 8 | 12% | |||
Covid-19 miatt kialakult váratlan helyzet | 13 | 20% | |||
Felmondás, elbocsátás | 8 | 12% | |||
Növekedés menedzsment | 22 | 33% | |||
Cégeladás | 6 | 9% | |||
Generációváltás | 3 | 4,5% | |||
Projektmenedzsment | 1 | 1,5% | |||
Válságmenedzsment | 26 | 40% | |||
Változás menedzsment | 30 | 45,5% | |||
Vezetőpótlás | 31 | 47% | |||
Nem venné igénybe | 1 | 1,5% |
Milyen tényezők hatására döntene interim menedzser alkalmazása mellett? (66 válasz)
Azonnali munkába állás | 28 | 42,5% |
Biztos szakmai háttér és bizonyított tapasztalat | 48 | 73% |
Igényfüggő rendelkezésre állás (pl.: heti 3 nap) | 29 | 44% |
Nem azt mondja, amit hallani szeretnél, hanem amit hallanod kell | 32 | 48,5% |
Költséghatékony megoldás | 15 | 23% |
Széleskörű kapcsolatrendszer | 15 | 23% |
Nem venné igénybe | 1 | 1,5% |