Ebben a cikkben bekukkantunk még oda is, ahová nem illik: a céges szekrényekbe, amelyek sokszor tömve vannak csontvázakkal: csak azt várják, hogy valaki kinyissa az ajtót, és jól ráijeszthessenek. Ez különösen akkor szokott előfordulni, amikor egy új alkalmazott, vagy egy interim menedzser kezdi meg munkáját a cégben. Lesz mivel megbirkóznia…
A csontváz kifejezést jelen cikkben tágabb értelmében használjuk – nem csak a titkos céges szennyesre értjük, hanem bemutatunk több olyan akadályt, nehézséget, amivel az interim menedzserek szerződésüket követően találkoznak a cégben. A kollégák fogadtatásától kezdve az eltitkolt adósságokig elég széles a paletta.
Mert hiába készítették elő gondosan a projektet, ha egy-egy fontos tényezőt elhallgatak, vagy ha komoly bizalmi problémák jelentkeznek. Hogy jobban lássuk, hol merülhetnek fel problémák, nézzük meg az interim menedzser bevonásának folyamatát:
- adott egy céges probléma (leggyakrabban vezető pótlása, vagy speciális projektfeladat), amihez interim menedzser tűnik jó választásnak (bővebben itt olvashatsz róla)
- az ügyfél egyeztet az interim szolgáltatóval, felsorakoztatják a jelölteket majd a megbízó kiválasztja a legalkalmasabb személyt
- szerződéskötést követően egy alapos felmérési folyamat indul, felállítják a diagnózist (ezt már az interim menedzser végzi el)
- a megbízóval közös megvalósítási tervet hoznak létre, céldátumokkal
- az interim menedzser elkezdi a konkrét munkát és beszámol az eredményekről
Már e folyamatban látni olyan pontokat, ahol a megvalósítás félresiklik, amennyiben a megbízó nem osztja meg a kritikus információkat: nem vázolja fel tisztán a helyzetet az interimszolgáltatónak, vagy később nem avatja be a “piszkos” részletekbe magát az interim menedzsert.
Hideg-meleg fogadtatás
Még ha minden 100%-ig transzparens is, és nem fenyegetik a projektet a szekrényből kieső csontvázak, az interim menedzsernek akkor sincs könnyű dolga: új személyként el kell fogadtatnia magát a körülötte lévő kollégákkal, akik:
- a szokás rabjai, kényelmesen elvoltak – egészen idáig, és nincsenek felkészülve a változásra
- drága és haszontalan személynek tartják az interim menedzsert, sokszor tanácsadónak hiszik
- maguk között is háborúznak, tombol a céges politika, konfliktusokkal terhelt a munkavégzés
A kollégák bizalmatlansága nem csupán kellemetlenség, de a projekt sikeressége is múlhat rajta: ha a közös munka elején bizalmatlanság miatt nem vonják be az interim menedzsert a fontos döntésekbe, az hatással lehet a teljes projekt sikerére.
Az interim menedzsernek már csak ezért is kiemelten fontos tulajdonsága a karizma, a határozottság, ezért kell megfelelő bizalomépítési módszerekkel rendelkeznie – természetesen mindazon képességeken felül, amelyek a projekt szakmai részéhez szükségesek.
Már várják az első hibát
Az egyik legfőbb ellenállási tényező (ahogy korábbi cikkünkben is írtuk) az interim menedzsmenttel szemben az, hogy a cég feje nem képes elhinni az interim menedzser hatékonyságát. Hiszen ő évtizedek óta a szakmában van, mindent mindenkinél jobban tud, így esélytelen, hogy egy “külsős” sikeresen helytállna.
Így még a tökéletesen működő interim menedzsernek is minden pillanatban résen kell lennie, ugyanis a főnök/tulajdonos folyamatosan azt figyeli, hogy mikor mond vagy csinál olyat, ami végre bebizonyítja: csakis a tulaj érti az üzletet, mindenki más alkalmatlan.
Erről nem volt szó…!
Ha eltekintünk ezektől a megpróbáltatásoktól, még akkor is bőven akad hátráltató tényező. Az egyik leggyakoribb, hogy a leszerződött feladattal nem lehet foglalkozni: nem adottak a feltételek, túl korai elkezdeni, vagy egyéb körülmények nem teszik lehetővé a hatékony munkavégzést.
Ilyen például az, amikor a társterületek nem tartanak ott, ahol a leírás szerint kellene: ha ez a helyzet, akkor hogyan menedzselje a CRM rendszer bevezetését az interim, ha a szükséges fejlesztések még nincsenek készen? Vagy hogyan pörgesse fel az eladásokat, ha a gyártási kapacitás nem teszi azt lehetővé? A lista könnyen folytatható.
Ha kifejezetten egy probléma megoldására szerződtetnek interim menedzsert, az is megtörténhet, hogy a gondokat enyhébbnek tüntetik fel a valóságnál – és ezt a feladatkiírás sem tükrözi. Az interim menedzser nem riad meg ezektől, azonban munkáját nehezíti, hogy az elhallgatott információk felderítésével folyamatos újratervezést kell alkalmaznia, és ez jelentősen hátráltatja a projektet, nehezíti az előrehaladást.
Csontvázak
És persze ott vannak a klasszikus csontvázak is a szekrényben – a titkok, amelyekről csak néhányan tudnak, de még ők sem beszélnek róluk. Az interim menedzser pedig lendületesen nyitogatja az ajtókat (ha a projekt múlik rajta), és bármelyik mögött ott lehet a meglepetés: egy súlyos cash-flow probléma, nehezen feloldható személyi ellentét, bérfeszültség, technikai elmaradottság, és így tovább.
Bármennyire is kínosak ezek a problémák, az interim menedzser akkor tud hatékony lenni, ha ismeri őket. Sok cég attól tart, ha ez mind ismert lenne, nem találna megfelelő embert. Az interim menedzserek azonban jól edzett személyek – több évtizedes karrierjük alatt láttak már egyet s mást. Az is megtörténhet, hogy maga a cégvezetés sincs tisztában a szekrényben rejtőző csontvázzal, vagy egyszerűen nem gondol rá, hogy lehetnek fennakadások, ha nem beszél őszintén róluk az interim menedzserrel.
A kulcs tehát a transzparencia – amivel már közös munka legelső pillanatától kezdve megalapozható a projekt sikeressége.
Mi azt ajánljuk, hogy bátran add fel a leckét az interim menedzsernek – teljes őszinteséggel vond be a személyt, akitől a segítséget várod, hiszen így tud majd a leghatékonyabban cselekedni. Ha pedig szükséged van egy csapatra, aki megtalálja a problémád megoldására legalkalmasabb személyt, válaszd az interim.hu szolgáltatását! Bővebb információ: itt.
Ha további érdekességekről szeretnél olvasni a témában, kiégésről szóló cikkünket, a Steiner Lászlóval, illetve a Lengyel Péterrel készült interjúnkat ajánljuk!