Üzleti elemző, business analyst szakember munka közben

Business analyst és interim menedzser – egymás ellen vagy együtt?

Napjaink sebesen változó üzleti környezetében nem egyszerű feladat versenyképesnek maradni a vállalatok számára. További nehézséget jelent a kihívásokkal teli hazai és nemzetközi gazdasági illetve politikai helyzet, amelyhez minden cégnek rendkívül gyorsan kell alkalmazkodnia a zökkenőmentes működés érdekében. Nem meglepő, hogy egyre többen kérik külső szakértő segítségét az egyes üzleti folyamataik, vagy akár a teljes működés támogatására és optimalizálására. 

Az adott vállalat helyzetétől, nehézségeitől és megoldandó feladataitól függően ideális megoldás lehet a business analyst, azaz üzleti elemző, szakmai tanácsadó vagy interim menedzser megbízása. Esetleg ezek kombinációja. 

Alábbi cikkünkből megtudhatod, hogy 

  • Milyen módon segítheti a vállalatok munkáját egy business analyst?
  • Milyen helyzetekre nyújt hatékony megoldás egy interim menedzser megbízása?
  • Hogyan egészíthetik ki egymás munkáját a business analyst (üzleti elemző) és az interim menedzser szakemberek?
  • Hogyan segítünk, ha interim menedzserre van szükséged?

Vágjunk is bele!

Ki a business analyst és mi a feladata?

A business analyst – ahogyan a neve is mutatja -, az üzletmenetet és folyamatokat áttekintő valamint analizáló szakember, aki különböző üzleti kihívásokra javasol megoldást. A megbízó vállalat egy vagy több részlege működésének, valamint üzleti folyamatainak ellenőrzése, értékelése és optimalizálása a feladata. Szoros együttműködésben dolgozik a vezetőséggel. A felmért és kiértékelt adatok alapján javaslatot tesz számukra a hatékonyabb működés, új üzleti célok kijelölése vagy a meglévők elérése érdekében. A megbízott business analyst szakértőtől javaslattételt várnak, illetve az üzleti célokhoz vezető munkafolyamatok megtervezését. 

Az üzleti elemző tipikus feladatain keresztül lehet a talán a legjobban szemléltetni, hogy miben is tud segíteni egy vállalatnak:

Üzleti elemző, business analyst szakember munka közben 

Melyek az üzleti elemző legfontosabb feladatai?

  • A vállalat jelenlegi üzleti folyamatainak felmérése, elemzése és értékelése, valamint a fejlesztendő területek meghatározása.
  • Legjobb gyakorlatnak megfelelő üzleti folyamatok, valamint új technológiai fejlesztések felkutatása és előterjesztése a vállalat rendszereinek korszerűsítése érdekében.
  • A felmérés és kiértékelés eredményeinek ismertetése valamint javaslattétel a vezetőség számára.
  • Célkitűzések és a megvalósításhoz szükséges feladatok, lépések és erőforrások meghatározása.
  • Az elfogadott projektek és a változó munkafolyamatok nyomon követése, riportolása.
  • Folyamatos együttműködés a vezetéssel és a projektekben illetékes munkatársakkal.

A business analyst tehát elemzi és értékeli a vállalat jelenlegi üzleti folyamatait ezek alapján pedig tanácsokat ad, javaslatot tesz és tervet készít a menedzsment számára a működés hatékonyabbá és jövedelmezőbbé tételére. A business analyst döntési és végrehajtási joggal jellemzően nem rendelkezik a megbízó cégnél.

Business analyst és interim menedzser: hogyan tudják kiegészíteni egymás munkáját?

Az interim menedzsment a vállalaton belüli átmeneti vezetőpótlásra – egy adott időszakra, vagy feladatra – nyújt innovatív megoldást. Az interim menedzser széleskörű tapasztalattal rendelkező szakember, akinek felelősségi köre és feladata az adott megbízótól és annak helyzetétől függ. A megbízás idejére teljeskörű vezetőként csatlakozik a megbízó vállalathoz, ahol döntési és végrehajtási jogkört kap. 

Kiváló példa az interim menedzser és az üzleti elemző lehetséges együttműködésére, ha a business analyst által elvégzett elemzés alapján felvázolt tervek megvalósításához hiányzik a cégen belül a szaktudás vagy tapasztalat. Ilyen esetben, a célok eléréséhez és az adott projekt megvalósítására remek megoldás lehet egy, az adott területen mély szakmai tapasztalattal rendelkező interim menedzser bevonása. 

A projektmenedzsment nem az egyetlen terület, ahol a két szakember kiegészítheti egymás munkáját. Az is előfordulhat, hogy a business analyst által meghatározott és kijelölt tervek megvalósítási szakaszában az illetékes menedzser valamilyen okból (például kompetencia hiány) váratlanul távozik cégtől, vagy a szülési szabadságon lévő vezető pótlását kell megoldani. Ebben a helyzetben is hatékonyt megoldást nyújt egy interim szakember megbízása.

Válságba jutott cégeknek, is megfontolandó az interim menedzsment megoldás. Ha az üzleti elemző véleménye és javaslatai alapján a vezetés (tulajdonos) úgy ítéli meg, hogy a cég jövője forog kockán, akkor azonnali hatékony közbelépésre és egy válságmenedzsmentben jártas szakértőre van szükség, aki a munkábaállást követően rögvest gyakorlati segítséget nyújt a vállalat megmentéséhez. 

Ez csupán néhány példa a számtalan vállalati szituáció közül, amelyben akár mindkét szakember tudására és tapasztalatára szükség lehet.

Interim menedzser megbízásán gondolkozol?

A külföldön már népszerű megoldásnak számító interim menedzsment Magyarországon még kevésbé ismert. Mi azért dolgozunk, hogy ez változzon. Eloszltatjuk a tévhiteket az interim menedzserekkel kapcsolatban és lehetőséget biztosítunk rá, hogy a hazai vállalatok élni tudjanak ennek a kitűnő lehetőségnek minden előnyével. 

Több mint 17 év tapasztalattal és 500-nál is több sikeres projekttel a hátunk mögött biztosan állíthatjuk, hogy megtaláljuk az ideális jelöltet és megoldást céged számára, ha valamilyen okból átmeneti vezetőre van szükséged. Saját etikai kódexszel és minőségbiztosítási rendszerrel rendelkezünk, amely garantálja ügyfeleink számára a magas minőséget. A személyre szabott megoldásokban hiszünk, együttműködésünk során transzparenciára, pontosságra és eredményességre számíthatsz.

Ha kíváncsi vagy hogyan alakul egy alkalmazott és egy interim menedzser teljes költsége nézd meg interim kalkulátorunkat. Ha pedig további kérdésed van, vagy interim menedzsment megoldást keresel, kérj visszahívást és kollégáink rövidesen felveszik veled a kapcsolatot.