lengyel peter interim menedzser

Az eddigi legkeményebb interim projektem

Lengyel Péter, az interim.hu társalapítója megosztotta velünk egy emlékezetes projektjét, melyben interim menedzserként vett részt. Finoman fogalmazva, nem volt kihívásoktól mentes – jöjjön a sztori, és a tanulságok.

Kezdetben még minden szép volt

2008-2009 már interim menedzserként tevékenykedett Péter, párhuzamosan az interim szolgáltatói vállalkozásban való részvételével. Pénzügyi területről érkezve elsősorban olyan projekteken dolgozott, ahol a gazdasági tudását és vezetői készségeit is kamatoztathatta. 

Ez időben adódott egy újabb lehetőség, amelyben egy két tulajdonossal rendelkező szolgáltató céget kellett az egyik társtulajdonostól megvenni, felfuttatni, majd eladni.

A venni szándékozó tulajdonosok a következőkkel bízták meg Pétert:

  • vezényelje le a folyamatot, amely során társtulajdonosaiktól megvásárolják a céget, teljes részesedést szerezve;
  • a meglévő hatékonysági, irányítási problémákat megoldani, felfuttatni a céget, beleértve a menedzsmentet és cégstruktúrát érintő változtatásokat – ehhez teljes körű bizalmat és jogosultságot kap, hogy lehetőség szerint új módszerekkel és ötletekkel fejlessze a működést;
  • a feljavított céget végül eladásra kínálni, és egy nyereséges konstrukcióban kivitelezni az értékesítést;
  • klasszikus interim menedzsment projekt volt, mivel külsős megbízottként segítette a folyamatot, és a sikeres adásvétellel megszűnt (volna) a megbízása.

Ami még izgalmasabbá tette: 

  • mindössze 1 év állt rendelkezésre;
  • a tét nem volt elhanyagolható: egy néhány milliárd Ft éves árbevételű vállalatról volt szó;
  • ráadásul jelentős adósság is volt a cégben, így a munka során bankokkal is együtt kellett működni, hogy a tulajdonosváltás és értékesítés az ő szemükben is egy tiszta folyamatként,tudjon lezajlani;
  • a napi megbízói díj mellett egy szép sikerdíj is motiválta a munkát.

Péter azt mondta: rendben. Belevágott.

Derült égből villámcsapás

Elindult a projekt, megtörténtek a szükséges lépések, egyelőre úgy tűnt, a tervek szerint halad minden, amikor az indulástól kb. másfél hónapra egyszer csak behívták Pétert egy váratlan beszélgetésre. 

Kiderült: a céget nem megvásárolni kell a társtulajdonostól, hanem el kell adni. A társtulajdonos gondolta meg magát – a korábbi tervekkel ellentétben mindenképp meg akarta tartani a részét, a megbízó pedig e döntés hatására inkább megvált volna a tulajdonrészétől.

Péter hirtelen azzal találta szembe magát, hogy egy cég résztulajdonát kellett értékesítenie, úgy, hogy az a megbízó számára megérje.

A kezdeti sokk élmény megszűntével végig kellett gondolnia, hogyan folytatja a projektet – sőt: egyáltalán folytatja-e, vagy kiszáll. Átbeszélve a részleteket a megbízóval, és megértve annak döntését, végül kezet fogtak és az új koncepció szerint folytatták. 

Péter feladatai a következők voltak:

  • egy meghívásos tendert összeállítani és  potenciális szakmai és pénzügyi befektetők számára;
  • átlátható versenyt és körülményeket biztosítani a folyamathoz;
  • egy adatszobát is fenn kellett tartani, a dokumentumokhoz való elektronikus hozzáférést, és annak titkosítását is megoldva;
  • levezényelni a teljes ajánlatadási, kiválasztási folyamatot, majd magát az adásvételt.

Nyolc hónapos feszes projekt

A teljes folyamat nyolc hónapig tartott. Kezdetben meghatározták a tulajdonosokkal azt a minimum összeget, ami az ajánlatadás alapjául szolgált – innentől az volt a cél, hogy ezt meghaladják.

Két körös volt a folyamat, nyolc pályázóból végül négyen adtak elsőkörös ajánlatot, és a négy közül került ki a nyertes cég: az EBITDA érték nyolcszorosát (!) kínálva, így bőven várakozáson felül szállhatott ki a megbízó [az EBITDA egy pénzügyi mutatószám, angol rövidítés, magyarul “kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás és amortizáció előtti eredmény” a jelentése].

lengyel péter hobbija a fotózás

Képességek, amelyek nélkül nem ment volna

Péterrel arról is beszélgettünk, hogy melyek azok a képességek, amelyekre szüksége volt interim menedzserként (a témáról már egy korábbi cikkünkben is írtunk: Ha ezek jellemzők rád, te is lehetsz interim menedzser).

Felmerültek szakmai és emberi tényezők is. A pénzügyi tapasztalat és a cégértékelési módszertan ismerete mellett legfőképp rugalmasságra és a rezilienciára volt szükség: a projekt kezdetén jött hirtelen irányváltás feldolgozására. Kellett egyfajta hidegvér, és az objektivitás megtartása, hogy átgondoltan végigvigye a projektet. Ha ez nincs meg, akkor vagy fel kellett volna adni, vagy olyannyira megrendült volna a lojalitása, hogy a projekt kimenetelét veszélyeztette volna.

Említi a jelentési, megjelenítési technikák alapos ismeretét is. Ez elengedhetetlen volt a folyamatos kapcsolattartáshoz a potenciális vevőkkel, de valójában bármilyen interim menedzsment projektet említhetnénk, a hatékony riportálás szinte mindig “létszükséglet”. Gyakran ugyanis az interim menedzsernek számára ismeretlen, például külföldi vezetők számára kell riportálnia.

A projekt nem csak sikerrel zárult, hanem rengeteget tanult is belőle Péter. Manapság interimszolgáltatóként tevékenykedik: résztvesz az interim.hu vezetésében és összeköti a interim menedzsereket a megbízókkal. Mára több, mint ezer ilyen projekten vannak túl.

Ha dolgoznál interim menedzserként, vagy úgy látod, cégedben olyan helyzet állt elő, amit leghatékonyabban egy interim menedzser tudna megoldani, fordulj hozzánk bizalommal

20 Évesek lettünk

Két évtizede élen járunk a hazai interim vezetőpótlásban. Innovatív és tartós megoldást biztosítunk a legváratlanabb helyzetekre is.