ket oltonyos ferfi beszélget zold kepresz mellettuk

5 rizikós vállalati helyzet, amihez érdemes megfontolnod egy interim menedzser bevonását

Az interim menedzserek nem szupermenek – bár meglepően sok mindenben hasonlítanak rájuk. Legfőképp abban, hogy szempillantás alatt ott teremnek a cégedben, és olyan tudást hoznak be, amit másképp nehéz – vagy akár lehetetlen lenne. Másrészről mindkettejüket valamiféle rejtély övezi. Kik az interim menedzserek? Milyenek ők? Mihez értenek? Ebben a cikkben öt olyan klasszikus vállalati helyzetet mutatunk meg, amihez kiválóan passzol az interim koncepció – nem titkolt célunk, hogy írásunk végére egy rejtélyes szuperember helyett praktikus előnyökkel felvértezett vállalati hőst láss majd magad előtt.

Fejvadász, részmunkaidő, szülési szabadság – e HR-es kifejezések egyikét sem kell megmagyarázni, mindegyikünk tudja, mit jelentenek. Az interim menedzsment is ide tartozna, helyette viszont rejtélyes és egyelőre ritkán hallani róla – még mindig, pedig a koncepció már a múlt században létezett, és a mi vállalkozásunk is jelen van a hazai piacon közel 20 éve. Ezalatt több, mint ezer (!) kritikus helyzetet oldottunk meg az interim koncepció alkalmazásával.

Akiknek új a fogalom, egy bekezdésnyi gyorstalpalóval segítünk. Az interim menedzser átmeneti időszakra, adott feladatra szerződő vezető, aki külsős megbízottként (nem alkalmazottként) csatlakozik a cég tevékenységéhez, majd a kitűzött feladat elvégzését követően távozik. A startupok beindításától a csődközeli állapotból való kiemelésig számtalan szakterületre specializálódtak ezek az emberek. Most klasszikus céges élethelyzetekbe teszünk bepillantást, olyan szituációkba, amelyek legtöbbünk számára ismertek – így az interim menedzsment is sokkal érthetőbbé válik majd.

interim nez a dolgozora munka közben mellette szöveg

1. Kiesett vezető helyettesítése interim menedzserrel

Tegyük fel, hogy az első számú vezetőd esik ki, aki nélkül gyakorlatilag működésképtelen a cég. Ez számos okból előfordulhat: baleset éri, felmond, hosszabb betegszabadságra kényszerül – az ilyen, előre megtervezhetetlen események sajnos a vállalati élet velejárói, amivel előbb vagy utóbb minden cégnek szembe kell néznie.

Mivel azonnali helyettesítés szükséges, az álláshirdetés feladása, majd a többkörös interjúztatás, de még egy fejvadász megbízása sem jelent gyors megoldást – viszont egy interimszolgáltató partner, amely több száz interim menedzsert tart nyilván szakmai kapcsolatrendszerében, azonnal hadba tudja állítani számodra a megfelelő embert. A projekt indítása kéz a kézben zajlik: te, az interim menedzser és az interim szolgáltató projektmenedzsere segítségével. Egy azonnali helyzetfelmérést követően közösen jelölitek ki a tennivalókat, sorrendjüket, határidejüket, amiken egyből el is kezd dolgozni az interim menedzser. 

Vannak szerencsésebb esetek is, amikor nem egyik pillanatról a másikra történik a kiesés, és előre tudni lehet, hogy csak átmeneti időszakról van szó: ilyen például a szülési szabadság vagy a hazánkban is egyre gyakrabban megjelenő sabbatical (hosszabb alkotói szabadság) – az efféle kiesésekről általában már néhány hónappal előtte tudni lehet. A helyettesítés időtartama tehát határozott, és tervezhető: x időre szükség lesz valakire, aki profi szinten ellátja az adott feladatot. Épp ez az interim menedzsment koncepció lényege: ideiglenesen segít, és a feladat elvégzésével, a szerződés lejártával távozik a cég életéből, majd más vállalatnál keres új kihívást.

2. Krízismenedzsment és átszervezés interim módra

Amit senki nem kíván: válság a cég életében. A csődközeli állapot, legnagyobb vevőd elvesztése, vagy annak fenyegető réme, a hirtelen jött céges “katasztrófák”, legyen az akár tömeges felmondás, vis maior helyzet… ezek nem ismeretlenek még sokszor a legsikeresebb cégek működésében sem. 

Persze számos akadálya lehet a külső segítség igénybevételének: a félelem, a büszkeség (“majd én megoldom”), a bizalmatlanság, a további költségek, és még sorolhatnánk. Pedig a logika egyszerű: olyasvalamiben kap a vállalat magabiztos segítséget, amiben a cégnek nincs tapasztalata – az interim menedzsernek viszont igen. Nem lenne megnyugtató egy ilyen helyzetben, ha olyasvalaki nézné át a cég helyzetét, aki már számos céget mentett meg attól, hogy lehúzzák a rolót? Ez a kellemes érzés az, amit az interim menedzser bevonását követően egyből tapasztalni lehet.

Ugyanígy, a piaci környezet jelentős megváltozása, vagy cégtulajdonosi döntés is kiválthat nagymértékű leépítést – de akár egy lean menedzsment projekt termelési folyamat racionalizálásához szükséges átszervezés is olyan komfortzónából való kilépést jelent egy cég életében, amiben elkelhet a külső segítség. A jó hír az, hogy ilyen komplex, és nem túl hálás menedzsmenti feladatokra is szakosodtak interimes partnereink – ami neked a komfortzónán bőven túl esik, számára ujjgyakorlat.

tobb generacio dolgozik egy laptopnal

3. Generációváltás interimes segítséggel

A családi vállalkozásokban elvben csodás dolog a generációváltás: az idősebb átadja a tudást és a stafétabotot a fiatalabbnak, a vállalkozás fennmarad, jó kezekben megy tovább, mindenki nyugodt marad. Jól hangzik, de az élet ennél mogorvább, és sajnos egy generációváltás rengeteg feszültséggel, bizonytalansággal is járhat.

Nem elég egy évtizedek óta a szakmában lévő veterán – és szuper lelkes, energikus, tudásra szomjazó fiatal találkozása: még akkor sem, ha apáról és fiúról van szó. Sok kisvállalat már előre kitűzi külön projektként a generációváltást, és tudják: egy szakértő bevonásával vihetik azt végbe a legolajozottabb módon, a legkisebb súrlódással és a felesleges körök kiiktatásával. Erre is szakosodtak interim menedzserek, és mind az idősebb, mind a fiatalabb generáció számára megváltás lesz olyasvalakivel egyeztetni, aki már tucatnyi céges generációváltást sikeresen véghezvitt.

4. Coaching interim menedzserrel

Az interim menedzser egyik legfőbb erénye a tapasztalat. Az a tapasztalat, amit semmivel nem lehet helyettesíteni – ez kizárólag a ledolgozott évek hozadéka, értéke szinte felbecsülhetetlen.

Az új kollégák betanulása sokszor e tapasztalat meglétén áll vagy bukik – a kérdés, vajon elérhető-e a szükséges tudás? Képes átadni neki? Cégek számára tehát akkor is jól jön az interim menedzser, ha épp nincs sem vezető pótlás, sem krízismenedzsment: ha tehetséges, alkalmas munkaerőt talál, aki még nem érett meg a feladatra, egy tapasztaltabb interim mellett hatékonyan átveheti a tudást, amire szüksége van.

5. Egyedi projektfeladatok interimes kézben

Nem csak negatív történés idézhet elő rizikós helyzetet, hanem olyan esemény is, ami pozitív, de nincs tapasztalata benne a cégnek – mint például egy hirtelen növekedés. Ilyen esetben is szükségessé válhat a külsős szakértelem. Új gyáregység nyitása, új divízió beindítása, startup mentorálása, és így tovább. Ha olyasvalamivel találja szembe magát a vállalat, amit még soha nem végzett, és az sem egyértelmű, hogy a cégen belül érthet-e bárki hozzá – akkor megfontolandó olyasvalakit bevonni, akinek épp ebben van (akár több évtizedes) tapasztalata.

Az ilyen növekedési, üzletág beindítási projektekhez ráadásul épp kiválóan alkalmazkodik az interim koncepció, mivel jellemzően átmeneti projektekről van szó, néhány hónaptól maximum 1-2 év terjedelemben. Az interim menedzsernek nem is érdeke ennél tovább egy helyen maradni: épp ebben kiváló, határozott ideig a legnagyobb hatékonysággal, teljes fókusszal egy dolgot végez – majd ugyanígy folytatja a következő helyén.

A te céged életében volt már hasonló rizikós helyzet? Hogyan oldottad meg? Szívesen megosztjuk a tapasztalatainkat, ha hasonló problémákkal nézel szembe. A közel 20 éves pályafutásunk alatt láttunk már mindent – konkrétan, minden vállalati helyzetet, amiben az interim koncepció csodákat művelt. És hányszor szembesültünk vele, hogy a megbízónk rádöbbent: már jóval korábban külsős segítség után kellett volna néznie. 

Rizikómentes fejlődést kívánunk – máskülönben tudod, hol keress interim szolgáltatót.